2018-08-19: Osaka Castle, museum och födelsemiddag

Min födelsedag!
 
Sashimi som jag köpte i matbutiken under gårkvällen. Tur att vi inte visste vi var gravida då. Och jättetur att man nuförtiden kan äta sushi när man är gravid.
 
Vi åkte till Osaka Castle. Det var fint där men vi gick nog inte in utan tittade bara utanför. Har man sett ett japanskt slott så har man nog sett alla (om man inte är jätteintresserad av sådant i alla fall).
 
Jag köpte en glass kanske 100 m från där jag tog fotot. Under den tid det tog mig att rusa dit och ta fotot så hann glassen börja smälta. Så varmt!
 
På väg till ett museum så gick vi förbi en Taiwan Tanpao så där åt vi spontan lunch. Så gott med xiao long bao.
 
På Osaka Museum of Housing and Living såg vi denna coola skapelse. Ett fint museum med massa miniatyrer av hur det såg ut förr i tiden och även en hel gata med live size hus som det såg ut på 1800-talet.
 
Fikapaus innan middagen. Jag tog en kakigoori med persika och Jakob tog en klassisk japansk parfait. Jag är inte så förjust i såna pga all cornflakes. Varför måste de ha cornflakes i en efterrätt?!
 
Jakob hade bokat en Michelinrestaurang, Pierre, för min födelsedagsmiddag. Den låg på 20 vån så det var fin utsikt och väldigt bra service. Nedan är bilder av det vi åt. Jag kommer såklart inte ihåg vad det var men hade det sparat på instagram :)
 
Äggkräm med gurkgéle.
 
Bröd!
 
Grönsaker upplagt väldigt vackert. Ser ni fjärilen på toppen av konen? Allt var såklart ätbart.
 
Potatis- och majssoppa. Tror det här var en av mina favoriter.
 
Havsabborre med curry och inlagda grönsaker. Förvånansvärt nog var detta Jakobs favoriträtt. Han som oftast inte gillar fisk och speciellt inte när det finns kött.
 
Till huvudrätt tog jag kyckling med ost från Hokkaido. Såg väldigt mättande ut med all ost.
 
En röd granita att rensa smaklökarna med innan efterrätterna.
 
Fikonglass med grattis-meddelande.
 
Petit fours.
 
Te som avslut. Det här var en rejäl middag.
 
Jakob och jag, mätta och belåtna.
 
På väg hem till hotellet tog jag en bild med Kushikatsu daruma gubben och mitt födelsedatum.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0