Kroatien dag 6: Egen utflykt till Gamla Labin

På torsdagen bestämde vi oss för att göra en egen utflykt till Gamla Labin, som man kunde skåda högt uppe i bergen från Rabac.

Jakob fick en attack av laktosintolerans så han fick äta sin musli utan mjölk. Såg inte så gott ut.

Det var lite tid mellan frukosten och när bussen skulle gå så vi utforskade parkeringen. Det var överlägset många kroatiska och tyska bilar där så när vi hittade en svensk så var vi tvungna att ta ett foto!

Medan vi väntade på bussen kom det fram en taxichaufför och frågade oss och ett annat par om vi skulle till Gamla Labin. Han kunde köra oss dit för samma pris som bussen om vi var fyra som delade så vi hoppade på.

Det var jättefint däruppe.

Vi gick upp för en jättebrant backe för att kolla på utsikten.

Vi kunde se ända ner till Rabac.

Efter att ha vandrat runt en stund blev vi hungriga. Jakob hade fortfarande inte ätit pizza än så han ville ha det. Men han vägrade äta på caféerna i stan utan hittade en skylt till en pizzeria mitt ute i ingenstans.

Det var tur att vi gick dit för där åt vi världens godaste pizza. Det här är en Quatro Sapori med bland annat gorgonzola, prsut och något gräddfilliknande. Så god. Min vegetariska (!) pizza hade bland annat spenat, pinjenötter och russin som topping. Russin kanske blir min nya banan, det var gott!

Jakob beställde två pizzor. En baby och en normal. Efter det så började servitrisen gå därifrån men jag stoppade henne och beställde min pizza. Då såg hon väldigt förvånad ut och kollade på Jakob som om han var galen. Och efter att pizzorna kom in så förstod jag hennes blick för min pizza ovan är en baby-storlek. Ni kan ju tänka er hur stor normal var och hur mätt Jakob blev efter att ha glufsat i sig två pizzor.

Här ser ni menyn. Så billigt. Första priset (till vänster) är för baby-storlek. Vi såg två damer dela på en sådan och ändå ta med rester i doggybag så det var inte så liten ändå.

Efter maten promenerade vi tillbaka till stan och hittade en butik för fjollor. ^^

Sen bestämde vi oss för att gå hem till Rabac. Vägen var smal och omringad av skog till största delen men det var även en del klättring ner för stora stenblock och slingrande stig genom högt ängsgräs.

Det kanske inte syns på bilden men Jakob står på en klippa som hade ganska långt ner. Jag var jätterädd att han skulle trilla och slå ihjäl sig mitt ute i skogen.

Vi hittade en damm och tog lite paus där. Det var så fridfyllt mitt ute i ingenstans med bara en massa trollsländor och minivattenfall.

Se så klart vattnet är. Vår stig följde bäcken en bit och sedan var vi tvungna att ta oss över till andra sidan.

En bra bit kvar till Rabac. Det tog ca 3-4 timmar för oss att ta oss ner (men bara 10 min med taxi upp) fast det var värt det för Jakob tyckte att den här vandringen var det bästa med resan. Enligt en karta som vi hittade sedan så är det ca 2,4 km fågelväg från Rabac till Gamla Labin men vägen slingrade sig fram och tillbaka så mycket så vi måste ha gått mer än dubbelt den sträckan.

Väl nere vid havet svalkade vi våra mörbultade fötter. Vi hade fortfarande två kilometer kvar att gå till hotellet...

Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde resten av dagen. Förmodligen låg vi helt döda i hotellet. Kanske badade vi lite.

Kroatien dag 5: Vinprovning på ön Krk

På onsdagen gick vi upp tidigt och åt frukost för vi skulle följa med på en vinprovning.

När vi kom till bussen upptäckte vi att det bara var vi två och två kvinnor som skulle med så vi var lika många turister som guider. En annan sak jag fick reda på var att det var en heldagsresa. Bussresan till Krk tog tre timmar... Här är en av pauserna vi tog. Kroatiska guiden lärde oss om vild sparris och det kom förbi några bergsgetter.

Vi åkte med vår stora buss på den här bron. Tur att chauffören inte var höjdrädd.

Till sist kom vi fram till staden Krk på ön Krk. Dess latinska namn är Curictarum och guiden berättade att när romarna hade den för flera hundra år sen så tyckte de att den var så vacker att de satte Splendissima (Splendid) framför namnet.

Vi gick längs med kajen mot stadskärnan...

... och hittade en båt som hette Tea! (Som en av Jakobs familjs hundar.)

Ser ni vad som är speciellt med det här klocktornet? Klicka så får ni en förstorad bild så ni kan se bättre.

Efter att guiden berättat en massa om Krk (som jag har glömt bort nu) så fick vi 45 minuter att springa runt själva.

Gatorna var trånga och det fanns en massa souvenirbutiker.

Jakob och jag strövade runt och tog foton.

Familjen Frankopan var väldigt inflytelserik här för i tiden. Jag gillar det namnet, låter lite japanskt. (Pan betyder bröd på japanska.)

Det var jättefint väder den dagen. Synd att vi inte hann hem tidigt nog för att hinna bada.

Det fanns ganska många vildkatter i städerna. Vissa verkade klara sig bättre i slagsmål än andra.

Jakob köpte den godaste kebaben vi någonsin ätit. Den var saftig och hade en bra mix av grönsaker, kött och sås. Och den var spicy!

Efter det var det dags att åka vidare till vinprovningen. Det var i den äldsta staden på Krk, Vrbnik.

Där odlade de vindruvor men det växte även fikon, körsbär, plommon och massa örtväxter lite överallt.

Jag drack inget på vinprovningen, hade lärt mig från pina coladan att det var bäst att hålla mig från alkohol. Dock åt jag en massa skinka, ost och bröd. Vi köpte med oss massa skinka och två vinflaskor.

Efter "maten" utforskade vi  lite.

Guiden ledde oss genom tre test. Första var en minidörr. Till och med jag fick böja på mig.

Andra var en 43 cm bred väg.

Och tredje en minitunnel.

Sen väntade en tre timmars bussresa hem till hotellet.

Kroatien dag 4: Ta det lugnt och kanske bada

När vi vaknade på tisdagen såg det inte så fint ut.

Himlen var grå och det regnade men det var fortfarande ganska varmt ute. Vi tog inte med oss något paraply så vi blev dyblöta av att gå till restaurangen och äta frukost. Efter maten bestämde vi oss för att hänga lite på hotellrummet och vänta på att solen skulle komma fram. Vi hade tagit med oss två tjocka böcker att läsa på resan. Jag hade The way of kings av Brandon Sanderson. Kan verkligen rekommendera den. Ska köpa nästa bok när den kommer ut i januari. Jakob hade med sig första boken i A game of thrones.

På förmiddagen gick vi och handlade på snabbköpet som fanns på hotellområdet. Köpte bland annat ett paket prsut (kroatisk lufttorkad skinka) med crackers till. Innan dess testade jag på att bada men vi hade inte köpt badskor än så det gjorde för ont. Plus att vattnet var iskallt (20 grader stod det men kan inte vara sant!). På vägen tillbaka till rummet började det regna så vi gick in på hotellrestaurangen. De serverade lunch så vi bestämde oss för att äta där.

Det kostade 60 kuna (exkl dricka) för soppa, sallad, varmrätt och efterrätt. Jag tog fisk och Jakob valde köttet som var kryddade köttfärsbiffar.

Mycket mat för pengarna. Efterrätten var en hel oskalad apelsin och en kniv. Det var lite komiskt för apelsinerna rullade nästan av tallrikarna när hon kom bärandes på dem hehe.

På eftermiddagen klarnade det upp och vi bestämde oss för att gå mot stan och köpa badskor.

Vi hittade en mysig liten vik där bara vi var. Vattnet var kristallklart och man kunde se fiskar simma omkring. Det var fortfarande iskallt så vi doppade oss bara lite och sedan satt vi och solade och läste i våra böcker. Jakob tyckte att det blev för varmt så han gick tillbaka till rummet medan jag stekte lite till.

På eftermiddagen gick vi till stan igen och den här gången tog vi oss lite uppåt. Det var spännande att se hur kroaterna bodde. Säger bara att kroater måste ha starka benmuskler för de har verkligen en massa trappor.

Middagen ikväll hade en jättegod fisk. Grillad mackrill (?) som jag satte ihop med spenat, majonnäs, vitlöksolja och persilja. Så gott! Det på bilden är min andra portion. Min första portion var mixad med all annan mat från buffén och såg inte så aptitlig ut hehe.

Efter maten var vi så trötta av allt gående och "badande" att vi gick tillbaka till rummet och spelade kort samt kollade på tv. Nästa dag skulle vi upp tidigt och åka på utflykt så vi lade oss ganska snart.

Kroatien dag 3: Utflykt till Pula

Dagen började med frukostbuffé på hotellets restaurang.

Till frukost var det samma sak varje dag. Man kunde välja och vraka bland pannkakor, olika bröd, olika skinkor, ost, fem marmelader, äggröra, olika korvar, flingor, musli, yoghurtar, frukt och lite till. Jakob sa att kaffet inte var så gott men en sån kommentar kan man förvänta sig från en svensk.

På kroatiska heter ost Sir. Det tyckte jag var roligt för det finns en meme "Like a sir". ^^

Efter frukosten satte vi oss återigen i en buss och åkte till staden Pula. Eftersom inte alla följde med fanns det gott om plats på bussen så vi tog var sin rad.

Vi åkte upp på berg...

... och ner i dalar.

Till slut kom vi fram till amfiteatern i Pula. Den är en av de bättre välbevarade och stora amfiteatrarna i världen. Guiden berättade att förr i tiden fick det plats 20 000 åskådare i en den.

Nu fungerar den som konserthall och tar 5000 besökare.

Klicka på bilden så får ni se lite panorama av amfiteatern. Det var supervarmt inne i amfiteatern. Stackars gladiatorer och vilda djur som fick slåss där.

Efter guidningen in dit hade vi ledig tid för strosning och shopping.

Jakob och jag hittade till en gammal kyrka...

...en triumfbåge...

...en tempelliknande byggnad...

...och shoppinggatan. Det fanns många souvenirbutiker men även vanliga (lyx-)klädesbutiker. Souvenirbutikerna hade helt ok priser. Det såldes saker som kylskåpsmagneter, t-shirtar, biska (kroatisk sprit), väskor och ljushållare.

Vi blev hungriga och delade på en burek. Det är ett känt kroatiskt bröd med olika fyllning. Vi tog mesom (kött). Det var jättegott. Brödet var lite smördegsaktigt men samtidigt segt. Burek hittar man i bagerier som fanns lite här och var. Kostade kanske 10 kuna (13 kr).

Vi kom tillbaka till Rabac och bestämde oss för att gå de 2 km till restaurangerna för att äta en sen lunch.

Jakob tog en biff med stekt lök. Den var så saftig och god fast av någon anledning låg den på ett rostat bröd som var helt geggigt av såsen. Ganska dyrt (90 kuna, 120 kr)och pommes fick man köpa till.

Jag åt en seafood pizza för ca 40 kun (53 kr). God men en av musslorna gick inte att äta.

Jag drack en pina colada och tyckte den var god men efteråt mådde jag jättedåligt och gick hem och lade mig. Vaknade inte förrän det blev middagsdags. Under tiden var Jakob och klippte sig (55 kuna, 68 kr).

Efter middagen låg i proppmätta i sängarna och kollade på tv. Jag mådde fortfarande lite sådär så vi lade oss tidigt.

Kroatien dag 2: Framme i Rabac

Vi kom som sagt fram till hotellet kring lunchtid på söndagen. Jakob hade ätit 5 mackor och lite annat till frukost så han var inte så hungrig och jag var nyfiken på staden Rabac såg ut så vi bestämde oss för att utforska och sedan komma tillbaka till buffémiddagen.

Första dagen var inte så solig och det var kallare än jag trodde (men fortfarande varmare än i Sverige tror jag).

Vi såg massa bilar med flaggor för att det var fotbolls-EM.

Rabac är var en fiskarby för 200 år sedan. På den tiden fanns det bara 10 hus här men nu finns det snarare 10 stora hotell och ganska många lokalbor. Staden är avlång och ringlar sig längs med kusten ca 2-3 km. Vi bodde såklart i hotellet som låg i ena änden av stan och för att ta oss till restauranger och butiker var vi tvungna att gå hela vägen. Det fanns i och för sig ett minitåg man kunde ta men det var skönt att gå också.

Det tog oss inte ens hela eftermiddagen att utforska hela staden, hitta alla restaurangerna och gå in i alla souvenirbutikerna. Inte så stort och inte så mycket att göra här förutom att bada.

Jag köpte hem snacks till hotellet och åt på det i väntan på middagen. Kroatien har inte så god choklad eller chips. I alla fall från det jag åt och såg.

Varje dag från kl 19-21.30 var det middagsbuffé och det var stor variation och god mat. Jag tror jag åt en tallrik sallad, två tallrikar med varmrätter och efterrätt varje dag. Det fanns tre kötträtter, två fiskrätter och en massa grönsaker, pasta och risrätter. Kanske hälften byttes ut varje dag så man fick nya saker att prova hela tiden.

Efter första middagen var vi så trötta att vi däckade. Man måste ha en dag för att vila upp sig efter resan.

Sammanfattning av början av sommaren

Idag har jag precis kommit hem till Linköping efter att ha varit borta i nästan en månad. Så skönt att vara hemma. Det är verkligen sant det man säger att borta bra men hemma bäst! Vad har jag gjort i juni då?

Jag var med när Jenny tog examen! Grattis! Det var en fin ceremoni. Undrar när det blir min tur hehe

Vi hjälpte till att förbereda Bettys student.

Jakob och jag bussade till Kroatien. Fler bilder om det kommer.

En dag efter att vi kommit tillbaka till Sverige åkte vi hem till Linköping, sov en natt, (tvättade) och sedan bar det av till Tierp.

Jag har fått övningsköra...

...och segla.

Vi firade midsommar och Jakobs föräldrar tog med mig till midsommardans!

Kroatien dag 1:Buss genom Danmark, Tyskland, Österrike och Slovenien

Jakob och jag visste inte riktigt vad vi hade gett oss in på när vi bokade resan. Det vi tänkte var nog att buss var ett bra och billigt alternativ. Man får ju se massa olika länder. Sedan pratade vi med lite folk som åkt buss till Europa och deras berättelser, speciellt om busstoaletter, var väl inte så kul. Åh nej tänkte jag och försökte dricka så lite som möjligt som prepp inför resan för att slippa gå på toa på bussen.

Resan började klockan 5 på morgonen när vi tog bussen ut till knutpunkten. Där fick vi vänta en timme på en anslutningsbuss som tog oss till Öresundsterminalen i Malmö där vi bytte till Kroatienbussen. Som ni kan se på bilden så var vi ganska trötta då på morgonen.

Efter att ha bussat genom Danmark tog vi färjan till Tyskland. Det var blåsigt på havet men skönt att röra på sig efter 4-5 timmar i bussen. Första delen av resan kommer jag inte ihåg så bra, rättare sagt jag kommer inte ihåg bussresan alls för jag slumrade faktiskt hela vägen ner till Kroatien. Jag var nästan bara vaken när vi stannade för mat- och kisspauser. Och när det var filmdags förstås.

Första matpausen var i Tyskland på en restaurang med skeppstema. Det hängde små träskepp överallt och dekoren var som på ett gammalt skepp. Coolt. Jag hade förväntat mig korv till lunch (eftersom vi var i Tyskland) men man fick välja mellan schnitzel, fisk och svamplasagne. Jag tod det vegetariska alternativet och det var jättegott. Men det skulle inte varit fel med en korv till det hehe.
Alla lunchalternativ kostade 11 euro och då ingick dricka (vin, öl, läsk eller vatten). Det var guiden som fixade allt med betalning. Jag hade läst på nätet innan att bussreseföretagen hade svarta kontrakt med restauranger. De tar ut överpris som sedan restaurangen och bussföretaget delar på. Undrar om det är sant?

Så här såg inredningen ut i restaurangen. Området där det låg hade massa lyxvillor som alla såg olika ut.

Vi stannade ca var 4-5 timma för att chauffören skulle få vila, vi skulle gå på toa och Ölvemarks skulle sälja fika. Varm choklad för 15 kr men man fick i alla fall ordentligt med sprejgrädde på, mums!
Varje gång vi stannade så gick jag på toa. De tyska toaletterna var förvånansvärt fräscha. Det kanske man borde kräva i och för sig eftersom man måste betala 0,7 euro för varje besök. Man får dock tillbaka ett kvitto på 0,5 euro att handla för på bensinstationerna. Jag samlade på mig 5-6 kvitton och bytte till mig godis.

På kvällen åt vi på Burger King och sedan visade dem Svensson Svensson - På nöd och lust i busssen. Sedan var det dags att sova igen och vi åkte genom alperna. På morgonen var vi i Slovenien. Vi stannade för frukost vid vägkanten och på förmiddagen var vi framme i Kroatien!

Sol, vind och vatten, here we come!

Jakob och jag bodde i byggnad Ulika (uttalas olycka ^^) rum 333. Det var rent och fint men det fanns ingen AC!