Bilder från Japan - Mat

 
 
Min första lunch i Japan. Det var på en familjerestaurang i närheten av vårt hotell. Jag tog det här hälsosamma setet men det var nog det enda hälsosamma valet jag gjorde under resan^^
 
 
Första middagen var sushi från en supermarket i närheten. Så prisvärt med 12 bitar för 70 kr.
 
 
Första frukosten! Så gott med nattou! Det här köpte vi hem och hade i kylskåpet och eftersom nattou kommer i trepack så kunde jag äta det två dagar till^^
 
Några av de olika snacks vi hade till de många filmkvällarna på hotellet. Här är det röda bönor i matchaöverdrag, frukt i gelé, melonbröd och krispiga riskakor. Téet drack vi från skålar för det fanns inga koppar eller glas i vårt rum. Vi tänkte gå och fråga i receptionen men det blev aldrig av utan vi fortsatte dricka te ur skålar under hela vistelsen.
 
 
Hawaiianska hamburgare! Det fanns en guide med olika sätt man kunde äta dem på. Jag provade merry-go-round vilket innebär att man har kvar tandpetaren och äter runt runt runt.
 
 
Var tvungen att prova på grund av namnet, Bästa Deli måste väl vara svenskinspirerat. Det var dock en koreansk kycklingsoppa som inte var så god.
 
 
Okonomiyaki med kimchi. Jakob och jag träffade upp våra "barn", en taiwanesisk kompis och en japansk kompis för att äta middag.
 
 
Jakob som okonomiyaki-kock. Ser ni hur koncentrerad han är!
 
 
Det godaste jag åt i Japan, medai no saikyouyaki! Medai heter Japanese butterfish på engelska och som namnet säger så är den så smörig och smälter i munnen. Saikyouyaki är tillagningssättet som är att man marinerar skurna fiskbitar i miso och annat och sedan grillar den. Om ni åker till Japan så måste ni testa detta!
 
 
 
Jakob och jag var på sushibuffé. Man fick ropa in så mycket man orkade på 90 minuter och de hade ganska bra sortiment och kvalitet där. Restaurangen heter Kizunasushi och finns i Shinjuku. Restaurangen är inte så jämställd eftersom tjejer betalar 3150 yen och killar måste betala 3990 yen för buffé men det kanske är rättvist. Ett tips är dock att inte försöka gå när det är mycket folk eftersom man får röka där inne. När vi var där så satt ett rökande par bredvid oss, inte alls kul för jag kände bara massa rökdoft. 
 
 
Vi åt ganska mycket bentou för att det var billigt och också för att det var smidigt att kunna äta hemma framför tvn^^
 
 
En av förpackningarna ovan innehöll detta. Tonkatsu! Förvånad att köttbitarna inte var mjuka och blöta även efter att vi burit hem det från affären och mikrat det.
 
 
Jakob äter tantanmen. Det verkar vara hans favoritnudlar trots att soppan innehåller massa sesamolja.
 
 
En dag när vi var trötta så gick vi ut från en restaurang efter att ha ätit lunch och direkt in på nästa ställe som var Mister Donuts. Där satt vi ett tag och smälte lunchen samt åt efterrätt^^ Om man beställer kaffe på Mister Donuts så får man sitta kvar hur länge som helst (eller ja, det får man oavsett vad man beställer) och fri påfyllning. Tyvärr gäller det inte på te.
 
 
Jakob köar för att betala våra bentous. Vi var på en känd bentouaffär inuti Tokyo station. Där finns det bentous från olika delar av Japan som man annars (tydligen) inte kan få tag i såvida man inte åker dit.
 
 
Curry på Coco Ichibanya. Jag brukar alltid beställa till extra krossad tomat som topping. Man får det uppvärmt i en egen liten skål^^
 
 
En av många tårtbitar jag åt. Jag tror att vi åt efterrätt varje dag, oavsett om vi var ute eller hemma.
 
 
Det här påminde mig lite om Turkiet där de har en saltig yoghurtdryck. Bra att fylla på salthalten om man svettas. Kan dock inte rekommendera dessa drycker (ja, det finns en hel serie) utan det finns godare sätt att äta salt, exempelvis saltkaramell!
 
 
Jakobs favoritrestaurang, Pepper Lunch. Det är en restaurang med köttfokus, förklarar allt hehe
 
 
Kakigoori med grön te smak. Den här gången i Japan så åt vi mycket japanska efterrätter och sötsaker. Det här var en av dem. Jakob verkar ha vant sig vid och till och med tycker om rödbönspasta i efterrätter.
 
 
Mister Donuts har en ny grej, små minidonuts så att man kan prova många olika utan att bli för mätt!
 
 
Första veckan klagade jag på att vi inte ätit så mycket kött så resten av resan blev det köttigt! Det är nice att grilla sitt eget kött.
 
 
Den billigste måltiden i Japan. Ris, sallad, soppa och yakiniku(stekt kött)+karaage(friterad kyckling) kostade 650 yen (ca 45 kr). Kedjan heter Chikarameshi vilket betyder kraftmat. Och portionerna var verkligen kraftiga kan jag säga, blev proppmätt. Jag tror att det är en ganska ny kedja för jag såg inte den förra gången jag var i Japan. Kan verkligen rekommendera den om ni åker dit.
 
 
Pizza med vitlök och massa ost. Jakob och jag hittade en resturang som hade fokus på vitlök, allt på menyn innehöll den stinkande men ack så goda lök. Förutom pizza beställde vi chorizo och spaghetti med mosad vitlök i, mums!
 
 
Varför välja mellan sukiyaki och shabushabu när man kan få båda. Vi var på restaurangkedja som heter Nabezou där man får äta hur mycket man vill av kött och grönsaker. Vardagar till lunch kostar det endast 1344 yen per person och lägger man till 200 yen så får man både shabushabu och sukiyaki. Jag gillade det här stället för att de hade massa goda grönsaker, speciellt massa enokisvamp.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Ahhh, OMG! Blir ju helt avundsjuk när man få se matbilderna!!! Vattnas i munnen :p

2013-10-08 @ 08:48:43
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Helena

hehe ja, det var inte lätt att gå genom bilderna och lägga upp dem utan att bli hungrig^^

2013-10-08 @ 10:39:01
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: bettan

åh jag vill äta allt ~ framförallt okonomiyaki, bentou box, kakigoori, minidonuts och karaage!!

2013-10-08 @ 16:38:26
Postat av: Helena

Glöm inte medai no saikyouyaki, den är såååå god!

2013-10-09 @ 07:30:55
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0