Aeroflot

Som ni kanske vet så har jag åkt med ryska Aeroflot en gång innan och då hade jag inte alls en trevlig upplevelse. Efter det fick jag en dålig bild av Aeroflot och ville inte åka med dem någonsin igen. Men gissa vad, eftersom Aeroflot är billigast och har en bra rutt till Japan så åkte jag faktiskt med dem igen den här gången...
 
Det värsta med upplevelsen första gången jag åkte med Aeroflot var ju faktiskt den 15 timmar långa väntan på flygplatsen. Då var folk otrevliga och det fanns inte något öppet där man kunde köpa ens en dricka. Den här gången såg jag till att väntan på ditvägen var 3 timmar och hem var 5 timmar, inte så farligt alltså.
 
Så hur gick det den här gången då? Med tanke på att priset för tur och retur låg på 5080 kr och restiden var på 15 respektive 17 timmar så var det ett bra deal. Själva resan var faktiskt helt ok. Det hände några konstiga saker men jag vet inte om det berodde på flygbolaget, resebolaget eller flygplatserna...
 
Jag skulle åka från Köpenhamns flygplats och var där i god tid, 2 timmar innan flyget skulle gå kl 12.15. Döm om min förvåning när flyget inte står med på skärmarna för avgående flyg när jag letar efter vart jag ska checka in. Flyget finns inte. Jag hittar dock Aeroflots incheckningsdisk och där finns det människor som köar och skyltningen visar också numret på mitt plan så jag tänker att det kanske bara var jag som missat det och ställer mig i kön. Incheckningen funkar jättebra, ingen oro över för mycket bagage på ditresan i alla fall^^
 
Men efter att jag gått genom säkerhetskontrollen och kommit in på taxfreeområdet kollar jag skärmarna igen och då står flyget fortfarande inte med... Jag går till en informationsdisk och där står redan flera oroliga passagerare som ska med samma plan. Vi får reda på att planet finns men avgångstiden är 13.50, en och en halvtimme senare än vad vi fått veta. Och nej, planet är inte försenat utan det var planerat att det skulle avgå 13.50. På alla våras biljetter och boardingpass stod det dock 12.15. Nåja, tur att det inte var tvärtom att planet gick tidigare än vad alla trodde.
 
Så på ditresan spenderade jag ganska mycket tid på Köpenhamns flygplats men slapp å andra sidan vara så länge i Moskva. Synd om dem som missade sina transfers på grund av det här dock. En rolig (?) sak hände dock när vi skulle boarda planet. Det fanns en man med professionell tv-kamera, vakter och en narkotikahund som höll koll på oss. Kameramannen filmade medan vi stod i kön och hunden nosade på oss innan vi fick gå in på det avspärrade området. När det var snart min tur så kom vakterna fram och drog med sig mannen som stod längst fram då för förhör. Kameramannen följde med in till förhörsrummet. Jag vet inte riktigt vad som hände med mannen sen men det värsta var att han var asiat. Typiskt asiat att fastna i såna kontroller. Om ni har sett Australian border security så vet ni vad jag menar. Nåja, jag slapp förhör i alla fall och kom kanske med på dansk tv.
 
Kanske var det för att jag hade låga förväntningar men jag tyckte faktiskt att det var bra att flyga med Aeroflot. På den långa flygningen fick jag jättebra plats vid gången med två lediga platser bredvid mig. Dessutom fick man mat, även på den korta resan mellan Danmark och Ryssland.
 
 
Som försenad lunch blev det bröd, kallskuret och en macaroon! Macaroonen var söt, både till utseendet och smaken. Tror inte att det är en favoritefterrätt hos mig. Å andra sidan är det inte bara den här macaroonen utan alla macarooner jag ätit har varit för söta för min smak.
 
 
Till middag blev det samma bröd som innan. Kalkonsallad och kyckling med ris.
 
 
Frukosten var faktiskt det godaste på resan dit. Gröten såg inte så god ut men det var bra konsistens och söta russin i den, hellre det än omelett i alla fall^^ Vi fick också lyckokakor och i min stod det "you have an active mind and keen imagination". Vet inte om det kan anses vara en fortune hehe
 
Framme i Japan var det inga problem med bagaget eller något. Största överraskningen var att Jakob var på flygplatsen och väntade på mig! Egentligen skulle han åka på utflykt med sin aikidoklubb till Kamakura men han skippade det och kom och hämtade mig istället.
 
På hemvägen gick incheckningen bra, jag hade en gräns på 23 kilo och lyckades väga in på 21,8 kg. Hon som checkade in mig lät mig också välja var jag ville sitta så jag fick en plats vid gången vid den långa flygningen. Gillar inte att sitta instängd och vara tvungen att be folk om att bli ivägsläppt på toa.
 
Det hände en jobbig sak när jag väntade på att få boarda planet. Jag hade sett på skärmarna vilken gate planet gick från så jag satte mig där och började kolla grejer på min dator. När det är fem minuter kvar innan boarding frågar en rysk kvinna mig om jag också ska till Moskva. Hon säger sen att det är konstigt att vi inte fått börja köa än och att vi är så få där fem minuter innan boarding och det är det ju. Jag frågade hon bakom disken om hon visste något men hon hade ingen aning fast hon jobbade där. Det visade sig att de har bytt gate men inte gett ett meddelande över högtalarna utan bara ändrat det på skärmarna. Så vi skyndade oss till den nya gaten och det var inte så hemskt, bara lite stressigt. Men det värsta är att det hände mig igen i Moskva när jag skulle boarda planet till Köpenhamn! Då hade jag själv lite koll och hittade rätt gate gott om tid innan boardingen men ändå. Det är jobbigt att behöva bära med sig alla sina grejer för att kolla skärmarna hela tiden. Är det jag som haft tur innan eller är det vanligt att de byter gate såhär?
 
 
Lunchen på väg från Japan till Ryssland. Fisken i vitsås var faktiskt väldigt god och krämig.
 
 
Till middag blev det seafood yakisoba.
 
Efter ett tag kom det ut med vaniljglass också så jag är nöjd med maten i alla fall. På flyget från Moskva till Köpenhamn fick vi också mat men jag var för trött så jag tackade nej. Det roliga är att jag alltid lyckades vakna till precis innan de kom med dricka och mat så jag kanske har ett sjätte sinne hehe
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Maten ser ju faktiskt helt okej ut :)
Haha, håller de på med att spela in "Danish Border Security?" eller?
Konstigt att de alltid byter gate. Aeroflot kanske inte är så prioriterad så de har ingen bestämd gate.

2013-10-15 @ 17:22:47
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

hehe kanske spelade in något sånt men jag hittar inget om det när jag googlar. Ja, Aeroflot kanske sparar in pengar på alla sätt möjliga, helt ok om man vet om det och faktiskt kollar skärmarna lite då och då.

2013-10-23 @ 16:03:43
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0