Tjatade till mig en intervju!?

Igår var jag på arbetsförmedlingen för uppföljningsmöte och fick då tips på olika jobbsiter man kan kolla på samt att man ska hålla sin Linkedin-profil uppdaterad så det har jag sysslat med idag. Jag fick också en ny kompis! Han började prata med mig efter mötet och sen gick vi och fikade. Det känns bra att få prata med någon som är i samma situation. Fast han har ju mer än 10 års arbetslivserfarenhet så han har gett mig lite tips och pepp också. Han peppade mig till att ringa till de arbetsgivare jag sökt till men som jag inte fått svar från så det gjorde jag i dag.
 
Och gissa vad!? Jag fick en intervju genom att göra så! Det var lite konstigt för jag började med att mejla arbetsgivaren och frågade om hur rekryteringsprocessen gick och skrev att jag fortfarande var intresserad. Hon svarade med att fråga efter mitt telefonnummer. Lite konstigt tyckte jag eftersom det stod tydligt i mitt CV och personliga brev. Men när hon ringde upp så visade det sig att hon hade diskvalificerat mig från ansökningsprocessen och därför slängt mina papper men nu trodde hon att jag var någon som gått vidare eftersom jag mejlade. Jag lyckades dock övertala henne till att ge mig en chans på intervju så jag ska dit på måndag!
 
Det här är ett telefonförsäljningsjobb så det är nog tufft. Plus att det bara verkar vara provisionsbaserat. Fördelen med det är ju att om jag inte klarar av det efter en månad eller så så kan jag/måste jag sluta direkt och behöver ingen uppsägningstid verkar det som. Jag resonerar att med det här jobbet så får jag erfarenhet, lite kontakter, tidsfördriv och kanske till och med betalt. Nackdelarna skulle väl vara dåligt självförtroende på grund av avslag samt kostnad för busskort men att vända avslag till ett sälj kan ju vara motiverande också och jag borde väl kunna sälja så mycket att jag kan gå plus minus noll på ett månadskort i alla fall.
 
Nåja, jag vet inte ens om jag får jobbet. Hon sa att telefonförsäljning är tufft och att hon därför gärna anställde såna som har erfarenhet av försäljning. Jag håller tummarna!

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Hmm, jag skulle nog inte ha pallat att jobba som telefonförsäljare, men det kan ju iofs vara en bra erfarenhet.

2013-05-17 @ 21:52:14
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

mmm jag är också lite orolig efter vad jag har hört folk säga men jag hoppas att det är lite proffsigare här eftersom det är b2b och inte till vanliga personer

2013-05-18 @ 11:29:23
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: Random;

Hej!

Men du som är som duktig!! Har inte du tänkt på att söka en doktarandtjänst istället? Kan nog vara mer relevant iom. din bakgrund. Hör med bekanta lektorer eller professor eller dylikt.

2013-06-15 @ 10:42:05
Postat av: Random;

ps. det är en betald tjänst

2013-06-15 @ 10:47:47
Postat av: Helena

Hej Random!

Tack för förslaget men jag är lite osäker på om jag vill doktorera, vill hellre komma ut och börja jobba!

2013-06-17 @ 20:42:09
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0