Jobbcoaching

Idag hade jag ett samtal med en coach från Sveriges Ingenjörer om att söka jobb, specifikt om intervjuer. Som medlem i Sveriges ingenjörer får man två gratis samtal med en coach och det här är mitt andra samtal. Dock var coachen jättesnäll och sa att jag kunde ringa henne en gång till gratis om jag behövde mer hjälp!
 
Hon berättade att en tredjedel av alla jobb finns på företagens hemsidor/annonser, en tredjedel går via bemanningsföretag och headhunters samt att den sista tredjedelen var genom kontakter och spontanansökningar. Jag har fokuserat mest på nr två och lite på nr ett men inte alls skickat in spontanansökningar så jag kanske ska börja med det. Hon föreslog specifikt att skicka spontanansökan till konsultföretag eftersom de anställer alla som passar.
 
Coachen sa också att telefon- och skypeintervjuer är svåra eftersom man inte får lika bra kontakt. Hennes råd var att vara lyhörd, lyssna mer än man pratar samt att försöka ge ett säkert och tryggt intryck genom att vara förberedd.
 
Två viktiga frågor som hon sa kunde påverka om man går vidare eller inte är:
  • Varför ska vi välja just dig?
  • Varför vill du arbeta hos oss?
Dessa måste man ge bra svar på men det går inte alltid att förbereda sig eftersom man får veta mer om tjänsten under intervjun och därför borde anpassa svaret.
 
På intervjuer ska man försöka ge korta och koncisa svar men vänligt och artigt. Det viktiga är att vara sig själv och inte ge svävande svar. Hon sa också att frågorna som jag brukar ställa till intervjuaren om företagskultur och arbetsuppgifter etc var ok men att man inte själv ska ta upp om boende och lön, inte på första intervjun i alla fall. I slutet av alla intervjuer ska man fråga hur rekryteringsprocessen kommer att gå vidare så man vet när de kommer att höra av sig. På så sätt slipper man oroa sig och vela mellan att skicka mail om att man fortfarande är intresserad eller känna sig tjatig. För övrigt så är ett mail var eller varannan vecka inte så tjatigt men det är också ok att vänta tre till fyra veckor om de säger att de ska höra av sig när de vet. Hon tycker också att företag gillar när man hör av sig, då känner de att man är intresserad. Men med måtta förstås.
 
En rekryteringsprocess tar 3-4 månader här nere i Skåne så ibland får man vänta ett tag.
 
Jag berättade att Arbetsförmedlingen sagt till mig att söka vilket jobb som helst för att företag föredrar att man har ett jobb. Hon sa dock att företagen fattar att jag är nyutexaminerad och därför inte har jobb. Enligt henne ska jag alltså bara söka sådant som jag vill arbeta med i framtiden. I alla fall tills sex månader har gått, då kanske det är dags att bli mindre petig.
 
Hennes bästa tips till mig är nog att jag inte ska vara desperat. Jag erkänner att jag är väldigt rastlös och känner mig onödig och har inget mål i livet just nu. Om det är något som jag kan ta åt mig från den här coachen så är det nog att jag ska lugna ner mig och inte vara desperat, fast det är svårt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Håller absolut med henne! Njut av din lediga tid istället för att oroa dig över att inte hitta något jobb. Jag snackar med egen erfarenhet :p

2013-05-14 @ 19:24:59
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Hehe tack för stödet men jag känner mig verkligen inte produktiv när jag bara sitter hemma och söker jobb, läser böcker och kollar anime. Jag tror att jag behöver yttre bekräftelse...

2013-05-17 @ 14:14:22
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0