Hur jag fick ett sommarjobb!

Så jag har fått sommarjobb som kundsupport på ett reseföretag!! Jag började idag men tänkte först berätta om hur jag fick jobbet, information som ni läsare kanske kan ha nytta av.
 
Det började nog ganska vanligt genom att jag fick en lapp om jobbet på arbetsförmedlingen, skickade in en ansökan, mailade efter en månad då de inte hört av sig. Sen blev det lite annorlunda då de svarade att de inte fått in min ansökan och att jag skulle skicka in på nytt. Dagen efter får jag ett till mail om att de ska ha rekryteringsträff och att jag kan komma om jag vill. Jag tackade såklart ja.
 
Jag hade ingen aning om vad en rekryteringsträff var men gick dit ganska påläst om företaget och hade med mig viktiga handlingar. Rekryteringsträffen visade sig vara 10-15 arbetssökande som fick en presentation av företaget och jobbet, sedan gjorde vi ett hörövningstest som gick ut på att lyssna på ett samtal mellan en norsk kund och en support samtidigt som vi svarade på frågor som ex. vad hette kunden, vilket telefonnr, vilken mailadress, vilka krav etc. Efter det fick vi ett till test, denna gången skriftligt. Det gick ut på att svara på frågor på engelska som "List five important qualities for a person in customer support", "How would you handle a situation where a customer asks a question you do not know the answer to?" etc. Andra delen var att man skulle översätta ett mail från svenska till engelska och lite standardfraser som "In case of no show, the reservation is non refundable" till svenska.
 
Sedan började intervjuerna. Jag stod såklart sist på listan och fick vänta ca 1,5 timmar på min tur. Men det var roligt att prata med de andra som ansökt och lära känna dem. Skvallret var att intervjun genomfördes på engelska men det visade sig inte stämma riktigt.
 
Det var två som höll i intervjun. Första frågan var berätta lite om dig själv. Sedan gick de genom mitt CV lite och jag sa att jag kunde ta samtalen till (kantoneiska delen av) Kina och Japan. Två frågor var på engelska, den ena handlade om vilka bra egenskaper jag hade och den andra om vad jag kan jobba mer på (tror jag, kommer inte riktigt ihåg). Intervjun tog ca 10 min och eftersom jag var den sista så fick jag en kort rundtur av arbetsplatsen.
 
Efter rekryteringsträffen skyndade jag mig till stan. Det var nämligen samma dag som min kusin tog studenten. Jag hade tänkt åka hem och byta om men det hann jag inte. Senare på dagen fick jag ett samtal från dolt nr men jag missade det eftersom det var så högljutt på stan.
 
Efter helgen fick jag ett till dolt samtal och den här gången hann jag svara. Det visade sig vara ett erbjudande för sommarjobb!
 
Så mina bästa tips/Varför jag tror att jag fick jobbet
  • Jag var väldigt social och hade kul med de andra sökande innan intervjun, det ledde till att jag var avslappnad och på glatt humör när det väl blev min tur. Det kan ha påverkat. Eller så kanske de såg när jag interagerade med de andra sökande och förstod/trodde att jag var social vilket är en bra egenskap i den här branchen.
  • Jag påpekade att jag kunde ringa till Kina och Japan. De sa att de inte hade någon som kunde det just nu och att hotell i de länderna lagt på eftersom de inte förstått engelska... Jag har alltså en kompetens de behöver.
  • Jag hörde av mig när de inte svarade på min ansökan. Om jag bara struntat i det så hade jag aldrig kommit till rekryteringsträffen. Faktum är att de flesta av mina intervjuer har kommit från då jag mailat/ringt upp och frågan om hur ansökningsprocessen går.
 
Så lycka till ni som söker jobb!
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Bra jobbat!

2013-06-17 @ 21:14:38
URL: http://boktycke.se
Postat av: Nathalie

Grattis till jobbet!!

2013-06-18 @ 15:39:45
Postat av: Helena

Tack!! Skönt att ha ett sommarjobb.

2013-06-19 @ 21:09:10
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0