Restaurang Saiko

I fredags var jag, Sandy, Anna och Yin på en japansk restaurang i Malmö. Restaurangens ägare/kockar har tydligen vunnit något pris i Japan för sin mat och de är kända för sin innovativa sushi.
 
Vi beställde 15 bitar sushi var och delade på fyra Japas som är deras version av japanska smårätter. Till det drack vi grönt te.
Teet serverades i en glasflaska med lite metallnät som filter. Lite småcoolt men väldigt opraktiskt. Vi skojade om att nu spillde vi te för fem kronor varje gång man hällde upp för teet kostade 35 kr.
 
Första Japas(en?) som kom in var bläckfisksalladen. En blandning av minibläckfisk, kinakål(?), rom och en oidentifierbar grönsak som smakade lite som groddar. Vi var positivt överraskade av mängden mat. Vi trodde nog att det bara skulle vara en liten skål men det var en normalstor skål/tallrik som var ganska välfylld. Egentligen borde vi inte blivit förvånade för det kostade trots allt 70 kr. Smaken var god men kanske lite stark, inte spicy men salt, surt och semsamoljigt.
 
Nästa rätt tyckte jag var den godaste vi åt. Det var revben med skånsk senap. Köttet var så mört att det bokstavligen föll av benen och smälte i munnen. Det smakade gott och inte för starkt, skulle inte ha gissat på att det var skånsk senap i om inte det hade stått i menyn. Kostade 90 kr. Ett stort plus var att det fanns åtta bitar så vi kunde dela jämnt i vårt sällskap av fyra personer. 
 
Den tredje Japas(en?) var gyoza med portabello. Helt ok, den svagaste av de fyra Japas vi beställde. Kostade 95 kr. Det var en gyoza var i alla fall vilket var positivt.
 
Sista smårätten var hästkött! Det var spännande att prova. Godare än jag trodde. Så mjukt och lent, smakade inte alls blodigt. Kostade 145 kr. Även den här rätten innehöll 8 bitar så vi kunde dela rättvist.
 
Efter det kom vår sushi. Vi hade alla beställt 15 bitar var men fick ändå olika bitar.
 
Här är min tallrik. Vi fick alla likadana nigiris, dorada med doradalever, lax med vitlök och gös. Smaken på dem var helt ok, kändes inte så speciellt men de var fint skurna och lagom stora bitar.
 
Makin var å andra sidan väldigt speciell. Jag fick tre bitar var av soft-shell crab, bläckfisk med paprika och räkor med äggsallad. Servitrisen förklarade för oss vad makin bestod av men det gick så snabbt och det var så många olika saker att vi inte kom ihåg så mycket efteråt. Smaken var inte heller så minnesvärd. Kul att ha provat så speciella makis men jag känner inte att jag behöver äta dem igen. Jag kan dock tänka mig att gå tillbaka för att äta revbenen igen och för att prova kycklingvingarna med majskräm.
 
Notan slutade på 400 kr per person. Helt ok, för det var ändå en finare restaurang. Efterrätten åt vi dock på Max.

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Haha, dina matbilder är typ snyggare än mina :)

2013-04-07 @ 15:51:53
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Det är svårt att ställa in systemkameror, mobilkamera/digitalkamera är ju bara att trycka^^

2013-04-08 @ 14:44:54
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0