Kroatien dag 6: Egen utflykt till Gamla Labin

På torsdagen bestämde vi oss för att göra en egen utflykt till Gamla Labin, som man kunde skåda högt uppe i bergen från Rabac.


Jakob fick en attack av laktosintolerans så han fick äta sin musli utan mjölk. Såg inte så gott ut.


Det var lite tid mellan frukosten och när bussen skulle gå så vi utforskade parkeringen. Det var överlägset många kroatiska och tyska bilar där så när vi hittade en svensk så var vi tvungna att ta ett foto!


Medan vi väntade på bussen kom det fram en taxichaufför och frågade oss och ett annat par om vi skulle till Gamla Labin. Han kunde köra oss dit för samma pris som bussen om vi var fyra som delade så vi hoppade på.


Det var jättefint däruppe.


Vi gick upp för en jättebrant backe för att kolla på utsikten.


Vi kunde se ända ner till Rabac.


Efter att ha vandrat runt en stund blev vi hungriga. Jakob hade fortfarande inte ätit pizza än så han ville ha det. Men han vägrade äta på caféerna i stan utan hittade en skylt till en pizzeria mitt ute i ingenstans.


Det var tur att vi gick dit för där åt vi världens godaste pizza. Det här är en Quatro Sapori med bland annat gorgonzola, prsut och något gräddfilliknande. Så god. Min vegetariska (!) pizza hade bland annat spenat, pinjenötter och russin som topping. Russin kanske blir min nya banan, det var gott!


Jakob beställde två pizzor. En baby och en normal. Efter det så började servitrisen gå därifrån men jag stoppade henne och beställde min pizza. Då såg hon väldigt förvånad ut och kollade på Jakob som om han var galen. Och efter att pizzorna kom in så förstod jag hennes blick för min pizza ovan är en baby-storlek. Ni kan ju tänka er hur stor normal var och hur mätt Jakob blev efter att ha glufsat i sig två pizzor.


Här ser ni menyn. Så billigt. Första priset (till vänster) är för baby-storlek. Vi såg två damer dela på en sådan och ändå ta med rester i doggybag så det var inte så liten ändå.



Efter maten promenerade vi tillbaka till stan och hittade en butik för fjollor. ^^


Sen bestämde vi oss för att gå hem till Rabac. Vägen var smal och omringad av skog till största delen men det var även en del klättring ner för stora stenblock och slingrande stig genom högt ängsgräs.


Det kanske inte syns på bilden men Jakob står på en klippa som hade ganska långt ner. Jag var jätterädd att han skulle trilla och slå ihjäl sig mitt ute i skogen.


Vi hittade en damm och tog lite paus där. Det var så fridfyllt mitt ute i ingenstans med bara en massa trollsländor och minivattenfall.


Se så klart vattnet är. Vår stig följde bäcken en bit och sedan var vi tvungna att ta oss över till andra sidan.


En bra bit kvar till Rabac. Det tog ca 3-4 timmar för oss att ta oss ner (men bara 10 min med taxi upp) fast det var värt det för Jakob tyckte att den här vandringen var det bästa med resan. Enligt en karta som vi hittade sedan så är det ca 2,4 km fågelväg från Rabac till Gamla Labin men vägen slingrade sig fram och tillbaka så mycket så vi måste ha gått mer än dubbelt den sträckan.


Väl nere vid havet svalkade vi våra mörbultade fötter. Vi hade fortfarande två kilometer kvar att gå till hotellet...

Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde resten av dagen. Förmodligen låg vi helt döda i hotellet. Kanske badade vi lite.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0