Kroatien dag 5: Vinprovning på ön Krk


På onsdagen gick vi upp tidigt och åt frukost för vi skulle följa med på en vinprovning.


När vi kom till bussen upptäckte vi att det bara var vi två och två kvinnor som skulle med så vi var lika många turister som guider. En annan sak jag fick reda på var att det var en heldagsresa. Bussresan till Krk tog tre timmar... Här är en av pauserna vi tog. Kroatiska guiden lärde oss om vild sparris och det kom förbi några bergsgetter.


Vi åkte med vår stora buss på den här bron. Tur att chauffören inte var höjdrädd.


Till sist kom vi fram till staden Krk på ön Krk. Dess latinska namn är Curictarum och guiden berättade att när romarna hade den för flera hundra år sen så tyckte de att den var så vacker att de satte Splendissima (Splendid) framför namnet.


Vi gick längs med kajen mot stadskärnan...


... och hittade en båt som hette Tea! (Som en av Jakobs familjs hundar.)



Ser ni vad som är speciellt med det här klocktornet? Klicka så får ni en förstorad bild så ni kan se bättre.


Efter att guiden berättat en massa om Krk (som jag har glömt bort nu) så fick vi 45 minuter att springa runt själva.


Gatorna var trånga och det fanns en massa souvenirbutiker.


Jakob och jag strövade runt och tog foton.


Familjen Frankopan var väldigt inflytelserik här för i tiden. Jag gillar det namnet, låter lite japanskt. (Pan betyder bröd på japanska.)


Det var jättefint väder den dagen. Synd att vi inte hann hem tidigt nog för att hinna bada.


Det fanns ganska många vildkatter i städerna. Vissa verkade klara sig bättre i slagsmål än andra.


Jakob köpte den godaste kebaben vi någonsin ätit. Den var saftig och hade en bra mix av grönsaker, kött och sås. Och den var spicy!


Efter det var det dags att åka vidare till vinprovningen. Det var i den äldsta staden på Krk, Vrbnik.


Där odlade de vindruvor men det växte även fikon, körsbär, plommon och massa örtväxter lite överallt.


Jag drack inget på vinprovningen, hade lärt mig från pina coladan att det var bäst att hålla mig från alkohol. Dock åt jag en massa skinka, ost och bröd. Vi köpte med oss massa skinka och två vinflaskor.


Efter "maten" utforskade vi  lite.


Guiden ledde oss genom tre test. Första var en minidörr. Till och med jag fick böja på mig.


Andra var en 43 cm bred väg.


Och tredje en minitunnel.


Sen väntade en tre timmars bussresa hem till hotellet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0