Kroatien dag 1:Buss genom Danmark, Tyskland, Österrike och Slovenien

Jakob och jag visste inte riktigt vad vi hade gett oss in på när vi bokade resan. Det vi tänkte var nog att buss var ett bra och billigt alternativ. Man får ju se massa olika länder. Sedan pratade vi med lite folk som åkt buss till Europa och deras berättelser, speciellt om busstoaletter, var väl inte så kul. Åh nej tänkte jag och försökte dricka så lite som möjligt som prepp inför resan för att slippa gå på toa på bussen.


Resan började klockan 5 på morgonen när vi tog bussen ut till knutpunkten. Där fick vi vänta en timme på en anslutningsbuss som tog oss till Öresundsterminalen i Malmö där vi bytte till Kroatienbussen. Som ni kan se på bilden så var vi ganska trötta då på morgonen.


Efter att ha bussat genom Danmark tog vi färjan till Tyskland. Det var blåsigt på havet men skönt att röra på sig efter 4-5 timmar i bussen. Första delen av resan kommer jag inte ihåg så bra, rättare sagt jag kommer inte ihåg bussresan alls för jag slumrade faktiskt hela vägen ner till Kroatien. Jag var nästan bara vaken när vi stannade för mat- och kisspauser. Och när det var filmdags förstås.


Första matpausen var i Tyskland på en restaurang med skeppstema. Det hängde små träskepp överallt och dekoren var som på ett gammalt skepp. Coolt. Jag hade förväntat mig korv till lunch (eftersom vi var i Tyskland) men man fick välja mellan schnitzel, fisk och svamplasagne. Jag tod det vegetariska alternativet och det var jättegott. Men det skulle inte varit fel med en korv till det hehe.
Alla lunchalternativ kostade 11 euro och då ingick dricka (vin, öl, läsk eller vatten). Det var guiden som fixade allt med betalning. Jag hade läst på nätet innan att bussreseföretagen hade svarta kontrakt med restauranger. De tar ut överpris som sedan restaurangen och bussföretaget delar på. Undrar om det är sant?


Så här såg inredningen ut i restaurangen. Området där det låg hade massa lyxvillor som alla såg olika ut.


Vi stannade ca var 4-5 timma för att chauffören skulle få vila, vi skulle gå på toa och Ölvemarks skulle sälja fika. Varm choklad för 15 kr men man fick i alla fall ordentligt med sprejgrädde på, mums!
Varje gång vi stannade så gick jag på toa. De tyska toaletterna var förvånansvärt fräscha. Det kanske man borde kräva i och för sig eftersom man måste betala 0,7 euro för varje besök. Man får dock tillbaka ett kvitto på 0,5 euro att handla för på bensinstationerna. Jag samlade på mig 5-6 kvitton och bytte till mig godis.


På kvällen åt vi på Burger King och sedan visade dem Svensson Svensson - På nöd och lust i busssen. Sedan var det dags att sova igen och vi åkte genom alperna. På morgonen var vi i Slovenien. Vi stannade för frukost vid vägkanten och på förmiddagen var vi framme i Kroatien!


Sol, vind och vatten, here we come!


Jakob och jag bodde i byggnad Ulika (uttalas olycka ^^) rum 333. Det var rent och fint men det fanns ingen AC!


Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Bra att ni överlevde bussresan iaf :) Mera bilder och reseinlägg!

2012-06-26 @ 09:02:50
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Jo vi överlevde och kan till och med tänka oss en till bussresa ^^

Fast inte inom den närmsta tiden hehe

2012-06-26 @ 13:50:44
URL: http://chokladte.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0