Kinesisk rödbetssoppa!

2 rödbetor
2 potatisar
1 morot
1 kycklingklubba
vatten
salt

Det här receptet kom jag på idag när jag blev sugen på soppa och saknade mammas mat.

Jag lät den frysta kycklingklubban sjuda i vatten medan jag skalade grönsakerna och skar dem i bitar stora som halva ägg. Sedan skar jag bort skinnet och fett från kycklingklubban, då känner man sig nyttig. Jag sköljde av kastrullen och fyllde på med nytt vatten.  Därefter lade jag i kycklingen och grönsakerna och kokade på mellan värme i två timmar. Ju längre man kokar det desto bättre tror jag för då kommer smakerna verkligen fram. Det är viktigt att man inte har för hög värme för annars blir kycklingköttet segt.

När jag tyckte att det var matdags så slevade jag bort det lilla fett som flytit upp till ytan och smaksatte med salt.

En god och nyttig soppa som verkligen smakar av grönsakerna och får en fin färg av rödbetorna.



Kommentarer
Postat av: Anna

Är det bara jag eller är kryddgubbarna rädda för soppan?

2011-03-08 @ 21:08:02
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Helena

hehe de är rädda för slingerväxten bakom

2011-03-09 @ 07:49:38
Postat av: anna.

Även om det "bara" är en bild på soppa så tyckte jag den var väldigt fin :o

2011-03-10 @ 18:56:49
URL: http://birdwings.blogg.se/
Postat av: Helena

Tack så mycket! Det här är till en tävling på Hemköp om 100 dagars mat så jag tänkte att jag skulle ha med en bild.

2011-03-11 @ 18:11:47
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0