Bortskämd

Jag insåg precis att Betty och jag är väldigt bortskämda egentligen. Vi har aldrig behövt laga mat eller diska. Betty har ansvar för tvätten nu men när vi var yngre så skötte mamma det också, för hand för vi hade ingen tvättmaskin och visste inte att det fanns tvättstugor. Dammsuga gjorde jag lite när jag var yngre men det var nog mest mamma och det var mamma som torkade golv också.
När man tänker efter så har vi inte behövt göra mycket alls. Jag frågade mamma och hon sa att hon ändå hade tid så då kunde hon sköta hemmet, vi behöver bara sköta skolan.
Undrar varifrån jag har fått min kunskap. Var har jag lärt mig att laga mat? Att diska? Att hålla rent? Är det på hemkunskapen? Är det något man kan naturligt, bara så där? Hur kommer det sig då att vissa verkligen är helt okunniga om hur man sköter ett hem? Eller så kanske de bara är för lata?
Jag är glad att jag kan det dock för jag skulle inte vilja leva i en svinstia.

Kommentarer
Postat av: JENNY HSU ♥

man lär sig ju av sin omgivning, av att titta och under många år observera hur det går till.. när du sett din mamma lagat mat, dammsugat, diskat osv. och som barn kanske man fick hjälpa till lite "på lek"? när man har ett humm hur det går till blir det också lättare när man själv ska sätta saker i praktiken. man lär sig också fortare än vad man tror... =) överlevnadsinstinkt kanske...?

2011-01-06 @ 11:32:32
URL: http://yannails.blogg.se/
Postat av: Helena

jo det är kanske en överlevnadsinstinkt och jag är glad att jag har den hehe

men vad är det som skiljer oss (som sett men inte gjort så mycket) från de som beter sig bortskämt, har de aldrig sett sina föräldrar städa?

2011-01-11 @ 16:41:02
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0