Hantera stress

Idag var jag på en intressant föreläsning om att hantera stress så jag tänkte jag kunde dela med mig.

Det finns två sorters stress, positiv som kommer av att man ser det som en utmaning och då blir man kreativ och får fly, och det finns också negativ som kommer av att man vill fly eller tänker på det som en kamp.

Man måste lära sig att känna igen kroppens signaler på stress och inse att misstag är inte misslyckande utan ett tillfälle för inlärning. För att bemästra stressen kan man göra avspänningar, ta fem minuter och bara sitta och slappna av. Man måste ha en mening med livet och det är viktigt med rätt mat och motion.

Några praktiska tips var att somna mjukt, dvs tänka på något bra som har hänt under dagen innan man somnar för då kommer drömmarna att präglas av den positiva känslan.
Man ska också vakna mjukt genom att sträcka på sig och ta det lugnt, inte hoppa upp och sätta igång direkt.

Föreläsaren lärde oss om sömncykler. De är ungefär 90-120 minuter långa och går genom stadierna vaken, insomning, lätt sömn, tung sömn och dröm. För att vara pigg och ha lätt för att gå upp måste man tajma sin läggdags med sömncykeln och stiga upp när man är i vakenstadiet. Han sa att han kunde klara sig på två cykler per natt under flera veckor om det behövdes.

Han hade också en lista på stegen mot utmattning. Om man ser symptomerna hos en kompis kanske man får säga till kompisen att ta det lugnt.
  1. Engagemang
  2. Försummar sig själv ex börjar lukta illa för att de inte bryr sig om att duscha
  3. Konflikter och behov avfärdas
  4. Värdeskalan påverkas
  5. Intolerans
  6. Bristande engagemang
  7. Förändring i beteende
  8. Tomhet
  9. Total utmattning
Känner ni någon som passar in på listan. Säg då till dem att ta det lugnt och att akta sig så de inte bränner ut sig.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har fått lära mig att dygnet är för kort för mig :p



Jag har startat igång den där bokbloggen jag snackade om nu ^^



http://boktycke.wordpress.com/

2011-02-08 @ 20:37:41
URL: http://boktycke.wordpress.com/
Postat av: Helena

Ohh du bestämde dig för boktycke! Ska kolla in din blogg!

2011-02-08 @ 20:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0