Tacksägelsedagen

Igår hade Jakob och jag en diskussion om Halloween. Jag tycker det är en rolig grej, klä ut sig, titta på halvläskiga filmer och kanska baka en pumpapaj. Man behöver ju inte göra en stor sak av det. Jakob å andra sidan nästan vägrade att fira det. Plötsligt hade han blivit väldigt nationalistisk och påstod att Halloween är minsann inte svenskt, det är bara taget direkt från USA och det är bara affärerna som tjänar på det.
Jag tycker att han är lite fånig. Varför inte fira Halloween för att det är en lånad högtid eller för att det är kommersiellt. Vill han inte ha choklad på alla hjärtans dag då? Han svarade att det inte spelade någon roll för honom men jag tror att han skulle bli besviken om han inte fick något. Han påstår att det inte behövs speciella dagar för att fira kärlek men skulle jag ens få blommor från honom en gång om året om inte alla hjärtans dag fanns?
Jag är för att fira alla högtider man vill. Varför inte ha det lite roligare under året. Jag firar gärna japanska högtider och jag har inget emot att fira Thanksgiving för vad är det för fel på att känna sig tacksam?
Jakob påstår att vi inte har något att göra med indianer som gav kalkoner till amerikaner men jag menar att det inte spelar någon roll. Ok, högtiden är baserad på det men det går ju ut på att vara tacksam och visa tacksamhet. Man behöver inte äta kalkon för att fira Thanksgiving (även om det verkar jättegott).
Vi kom fram till en kompromiss. Istället för att fira Halloween så ska vi fira Tacksägelsedagen (inte Thanksgiving för en viss envis kille tycker att namnet måste vara på svenska) på lördag och vi ska äta lax för det är billigt den här veckan på Hemköp och det får vi vara tacksamma för!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag gillar att fira saker eftersom fira betyder mat! Jag kan dock förstå jakob för jag tycker också att alla högtider är kommersiella. Sen tycker jag att högtidens utsprung inte har så stor roll så länge innebördan av firandet överensstämmer med det jag står för. (halloween är ju egentligen en dag för att hedra dem döda men nu är det värsta jippo istället, fast det kan vara rätt kul det också) ^^

2010-10-30 @ 20:23:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0