Våren är här! I alla fall officiellt

Här i Japan så välkomnar man våren varje år den 3 februari genom att kasta bönor på demoner och äta hela sushirullar. Denna högtid kallas setsubun. Jag var ganska upptagen den dagen men lyckades köpa hem en hel sushirulle fylld med ål, ägg, lax, räkor, squid, bläckfisk, gurka, krabba och tonfisk. Vanligtvis är det 7 lyckobringade ingredienser men jag fick (köpte en med) lite extra hehe. Seden är att man ska äta hela på en gång utan att säga något vänd mot årets lyckohåll som var västsydväst. Det gick sådär. Jag har ingen kompass så jag vände mig mot datorn istället. Dessutom upptäckte jag att jag pratar ganska mycket, även när det bara är jag där. Men jag hoppas att lyckan (och våren) infinner sig i alla fall.



Gott!

För ett tag sen så var jag och bowlade med några kompisar. Bowlinghallen låg på fjärde våningen i en byggnad. Det har jag aldrig sett i Sverige.



Och de har en vending machine för bowlingsskor.
Det är ganska billigt att bowla här i Japan. 1 runda kostar ca 35 kr per person och skorna kostade 25 kr att hyra.

Kommentarer
Postat av: Anna

Åhhh, vad gott det där såg ut att vara ^^

2010-02-05 @ 08:53:45
Postat av: JENNY HSU ♥

Alltså... om de kommer upp till ytan så tror jag att de fryser ihjäl, men nere vid marken är det "varmare" haha.. vet inte hur varmt men de överlever i alla fall ^_^ Mat finns nere i botten också.. massa gojs som de kan äta haha..

2010-02-05 @ 18:04:45
URL: http://yannii.blogg.se/
Postat av: Helena

Anna:mm det var gott. och mättande!



Jenny:hehe det verkar inte lätt att vara en fisk. gojs låter inte gott hehe

2010-02-06 @ 02:25:50
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Elin先輩

Av någon anledning kan jag inte kommentera på inlägget om snö, så jag kommenterar här och hoppas att du ser det ;)



Helt galet att ni har snö :D Jag saknade snön så otroligt mycket när jag var i Chiba att det inte var klok! Här i Linköping har vi fruktansvärt mycket snö nu i vinter...mer än det varit på över 20 år. Me happy :D



Och det är det här man ska ha stjärnan utanför din balkong till: http://www.youtube.com/user/tacticalespionageACT#p/u/71/MW8SKzXILFE

2010-02-09 @ 15:50:10
URL: http://elinessner.blogspot.com
Postat av: Helena

hehe jag trodde inte heller att det skulle vara snö här i Inage men det kom... Kan inte säga att jag saknade det dock, är van vid vintrar i Skåne hehe.

Oj, jag skulle vilja se all snö i Linköping men är glad att jag slipper cykla runt, speciellt efter att ha läst dina inlägg om hur snöröjningen funkar (eller inte funkar).



Så det var där ni offrade stackars Peter. hehe utbytesstudenterna nu verkar fredligare, som tur!

2010-02-10 @ 09:06:25
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0