Synd

"Låt den som är utan synd kasta första stenen". Det betyder ju egentligen att ingen ska kasta något eftersom alla har syndat. Jag undrar vad min värsta synd är? Jag har aldrig begått ett brott om man inte räknar sånt som att gå över gatan fast det är rött. Jag har inte gjort något som jag ångrar eller som har satt djupa spår i mig. Jag har inte skadat någon med mening.

Låt oss ta de sju dödssynderna då.

Högmod - Jag har inte storhetsvansinne och är inte så fåfäng. Jakob påstår dock att jag är egoistisk men jag har tänkt på det och tror att alla är det i någon utsträckning. Jag tror att jag är ganska ödmjuk och kan erkänna att jag har fel fast att det tar emot lite hehe

Girighet - Jag är ganska girig men jag skulle inte göra något som skadade någon bara för pengar. Man kan se girighet som en drivkraft, bara det inte går för långt. Jag tror att det inte är själva girigheten som är synden utan vad man gör på grund av girigheten.

Vällust - Där tror jag de menar otrohet och begär efter någon annan än sin egen partner och det är/har jag definitivt inte så det kan vi stryka direkt.

Avund -  Det i sig tror jag inte är så farligt, än en gång, det är vad man gör med det. Om man gör någon illa för att man är avundsjuk så är det en synd men att bara vara det kan väl inte vara syndigt. Jag tycker att synda är något aktivt som man kan kontrollera men att känna avundsjuka går ju inte att kontrollera. Jag kan erkänna att jag är avundsjuk på ganska många men det är inte så att jag önskar dem något illa.

Frosseri - Ok, det här kanske är min synd. Fast vad är det för fel på frosseri egentligen. Man skadar ju ingen annan genom att frossa. Kanske de som ska äta med en men inte får någon mat. Synden här kanske borde bara att slänga mat som kan ätas och det försöker Jakob och jag att låta bli. Fast ibland slängs det lite tredagarsrester där vi redan ätit samma sak sex måltider...

Vrede - Jag skulle inte säga att jag är arg eller hämndlysten av mig men jag kan erkänna att jag är sur och irriterad, speciellt på Jakob, ganska ofta. Anledningen brukar vara att jag är hungrig och så tar jag ut det på honom... Det är ju inte särskilt trevligt och inte alls kul för honom.

Lättja - Den här kanske stämmer ganska bra på mig ändå. Att vara likgiltig och lat, att inte bry sig. Det skadar ingen om jag en fredagskväll slumrar framför tv:n istället för att plugga. Men jag hoppas att jag är en sådan person som skulle reagera i fall jag såg ett brott begås, i fall jag såg någon som behövde hjälp.

Der finns ett enkelt sätt att undvika många av dessa synder och det är att man syndar minst om man inte umgås med andra, om man inte träffar andra människor så skadar man inte dem. Man ska alltså hålla sig för sig själv och undvika andra. Eller så kan man istället för att undvika synder, satsa på att göra bra saker!

Kommentarer
Postat av: Anna

Hehe, när du skriver att frosseri inte skadar andra så tänker jag på tjockisarna i usa som inte ens klarar av att resa sig upp från sängen och kräver sjukvård. Då tar det ju av skattepengarna! :p



Jag skulle nog säga att alla sju synder är drivkrafter för den "vanliga" människan. Undrar hur det skulle vara att leva utan att känna någon av dem, dalai lama kanske vet? ^^

2010-12-26 @ 13:38:41
Postat av: Helena

hehe ok om man blir så extremt tjock så är det kanske en synd

hmm förutom dalai lama så kanske även john wayne cleaver också vet. han o de andra sociopaterna...

2010-12-26 @ 19:33:02
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0