Marknadsföring Fö 1

På fredagar har jag bara en lektion vilket är marknadsföring. Den här allra första föreläsningen började med att läraren tog upp skrivmaterialföretaget Kokuyo som exempel. Hur man ska förbättra sina produkter efter kundernas behov. Kokuyo hade ex gjort en undersökning om förhållanden då folk använder skrivmaterial och 40% av de tillfrågade svarade att de inte hade tillgång till bord. Dessutom var det vanligt att det inte fanns mycket plats även om man hade bord. Ett annat stort problem var att folk inte hittade var de hade antecknat olika saker.

Företag måste undersöka folks behov och med hjälp av undersökningar så ska företag tydligt förstå vad som är problemet och fastställa en lösning.

Läraren var i början tydlig med att påpeka att han inte hade något att göra med Kokuyo och att han inte menade att göra reklam för dem genom att använda dem i hans föreläsning. Jag hade aldrig hört talas om det företaget innan men när jag tittade på mitt skrivblock sen så kom det just från Kokuyo...

Efter halva föreläsningen sa läraren att man inte behövde anteckna något idag för det var bara en första genomgång på vad vi ska jobba med och ett sätt att få folk intresserade. Andra delen av föreläsningen gick åt till att lite mer definiera marknadsföring och olika forskningsområden runt det. Vi kommer att hålla på med marknaden, konkurrens och cirkulation/distribution.

Han berättade också om målen med kursen och hur man skulle bli betygsatt. Läraren verkade vara hård på att inte ha några hjälpmedel under tentan, hoppas iatt jag får ha min elektroniska ordbok dock.

Sista minutrarna gick han genom hur vi ska ladda ner hans pdf-filer inför varje lektion från en internetsida. Han påpekade att vissa ställen i pdf-filerna lämnats tomma så man var ändå tvungen och gå på alla hans föreläsningar för att kunna fylla i den rätta informationen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0