Hållfasthetslära Fö 2

Idag har jag inte mått så bra och skippade till och med lektionen efter hållfasthetslära. Under föreläsningen höll jag på att vrida mig i stolen och försökte koncentrera mig. Hoppas jag fick med de viktigaste grejerna i min anteckningsbok. Jag gillar den här läraren för han är kines (!) så han pratar långsammare än vanliga japaner (känns det som) och han upprepar viktigare grejer 2-3 gånger så jag också hinner med. Det som är lite svårt med honom är att han skriver lite hur som helst på tavlan. Jag tittar ner för att skriva något och då har han skrivit något nytt någonstans på tavlan. Det är inte så lätt att se var när hela tavlan är ganska fullskriven...

Nåja, dagens föreläsning började med en repetition om inre och yttre krafter. Sedan gick han vidare med vad som händer då man trycker/drar i en kloss som sitter fast på en sida. Hur man beräknar strain på den parallellogram som nu bildats.

Hooke's law är en del av/ samma sak som Constitutive law men gäller bara för elastic body (inte plastic) men vi kommer nästan bara att jobba med elastic body så det räker med Hooke's law.

σ=Eε
τ=Gγ

Den övre formeln gäller för inre krafter som är ortogonala mot ytan den verkar på.
Den nedre formeln gäller för inre krafter som parallella mot ytan den verkar på.

E och G i formlerna är bestämda. Ju större värde de har desto hårdare är materialet.

Sedan blev det lite 3-d ritande. En kloss i ett xyz-system. Om man drar i klossen i z-led så kommer den att krympa i x- och y-led MEN i de leden verkar ingen stress, σ=0 så då stämmer inte σ=Eε

Sedan lärde vi oss Poisson's ratio och hur man räknar ut det. Poissons ratios största värde är 0.5 för att då blir förändringen i volym=0  (enligt en formel) dvs materialet förändras inte alls.

Bulk modulus använder man när det är samma tryck från alla 6 sidor, ex i vatten.

Vi lärde oss att rita ett stress- och strain-schema och hur man tyder det som ritas ut.

Sista 30 minutrarna hängde jag inte med riktigt men det handlade om true stress, alltså när man tar med förändringen i area i beräkningarna. Sist var det om materials styrka. Under 20J/cm² är det fragilt.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Du, läser du det här på Japanska? Jag menar, jag förstår inte ens när det är på svenska!!

2010-04-26 @ 09:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0