Ambassadörsdagen

Igår hade vi mellan kl 15 och 17 info om utlandsår och föreläsning om interkulturell kommunikation.
Jag vet inte vad jag ska säga om det. Det som den första personen sa visste man redan, kanske var det bra med påminnelser om försäkring i och för sig.
Den andra personen försökte verkligen propagera oss så att vi skulle hylla Linköping och Linköpings Universitet över världen. Massa "därför och därför är LIU bra"...
Föreläsningen om interkulturell kommunikation var intressant men skulle nog ha varit bättre om vi inte varit så många (ca 250 studenter som skulle till många olika länder) och om inte folk hade gått hem mitt när hon höll på. Jag tror hon blev lite stressad av det.
Det som jag kommer ihåg från hennes berättande är bland annat att det finns skillnader i tidsuppfattning mellan olika folkslag. Man kan antingen vara sekventiella eller parallella tror jag det var. Därför är det naturligt i vissa länder att ex. fråga receptionisten en fråga fast hon håller på att prata i telefon eller gå från mötet för att någon behöver hjälp med att hitta en mapp (parallella). Medan det i andra länder anses ohövligt att göra så utan man gör helst en sak i taget (sekventiella).
Sedan var det också något om inlärda beteenden och härmade beteenden. Inlärda beteenden är lättare att bryta och man kan acceptera nya sätt medan skillnader i härmade beteenden kan orsaka irritation. Exempel på härmat beteende är avståndet vi håller när vi pratar med andra.

Det bästa var kanske i början när vi fick mappar med lista på alla andra som ska åka utomlands, försäkringskort och info, avtalet för ekonomiskt bidrag, info om vad man ska göra inför, medan och efter utlandsresan och learning agreement som (trots allt) ska fyllas i (så sa de inte när jag frågade sist...). Det kändes verkligen som om man skulle åka snart då! Dessutom fick man välja mellan en LIUväska och en LIUryggsäck. Både jag och Jakob valde ryggsäcken. De är lite små men det står Linköping University - Institute of Technology - Sweden på dem och så har de en LIUlogga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0