Chinmi = delikatesser

Jag har precis lyssnat på ett avsnitt av Japanesepod som handlade om japansk mat som inte alla vågar äta.
I radioprogrammet så tog de upp saker som nattou och rått ägg vilket jag redan provat och tycker är helt ok. De tog också upp mindre aptitretande saker som riba- sashi, rå lever, det låter inte gott alls, jag gillar bara lever i form av pastej. Kanske ska prova om någon annan beställer, dvs äter upp resten.

De hade också med jäst seafood. Det ser inte så gott ut men ska tydligen påminna om ansjovis i smaken. Jag gilar ju slemmig mat så kanske skulle jag gilla det. Kan tänka mig att prova i alla fall.


Det sista de tog upp var kusaya, salttorkad fisk. Ordet kusaya kommer från kusai, illaluktande så ni kan tänka er. Jag tror det påminner lite om surströmming för det stod på  wikipedia att det luktade värre än det smakade.

På wikipedia hittade jag också en lista över chinmi, japanska delikatesser. Det verkar vara mycket med lever, av alla slags djur och på många olika sätt. Kanske lär jag mig att gilla det...
Uni står också med på listan, det är ju en av mina favoritsushi, sött och slemmigt! Men ett varningens ord, prova inte om det inte är färskt ut för då smakar riktigt bittert!




Kommentarer
Postat av: Anna

Slemmigt låter faktiskt inte så gott, kanske bättre med "mjukt och bara glider friskt ner i halsen" :p

2009-08-18 @ 10:30:49
Postat av: Helena

hehe kanske men på japanska kallas såna saker nebaneba vilket betyder slimy (och väldigt gott hehe)

tydligen har vissa restauranger en avdelning i menyn för nebanebamat

2009-08-18 @ 11:15:37
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: betchi

Uni:n liknar en gul tunga..måste testa!

2009-08-18 @ 17:31:04
Postat av: Helena

hhehe jag tyckte också att den bilden såg ut som det men ja det är jättegott!

2009-08-19 @ 10:06:50
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Anna

No internet så här kommer den sena grattningen! Grattis på 22årsdagen!

2009-08-20 @ 14:33:00
Postat av: Helena

tack!

2009-08-21 @ 08:58:06
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0