Tillbaka från Norrland

Nu är jag och Jakob tillbaka från vår semester i nordligaste Sverige. Jag måste säga att jag var glad över att ha följt med. För att vara ärlig så hade jag skapat en bild av att det skulle vara ganska jobbigt utan ström och rinnande vatten och dagen innan vi åkte så bråkade jag och Jakob om min gran som han inte vattnat tillräckligt så det var nära att jag stannade hemma men som tur var så blev vi sams och jag följde med!
Vi började resan med att åka till Tierp och där hade vi kul med Gustav, Lisa och Anna på Furuviks djurpark. Kamelerna var de bästa djuren, nyfikna och hungriga som man kunde locka nära sig med grässtrån. Jag och Anna matade dem och kände på pucklarna som var lite sega hehe.
Dagen innan midsommarafton åkte vi till Lesjön för att fira hos midsommar hos Annas farföräldrar. Jag och Jakob fick bo i en egen liten mysig stuga med tre rum (kök, sovrum, litet sittrum) på toa fick man gå i skogen eller i huvudhuset. Men vi var inte i vår stuga mer än då vi sov för att det fanns hela tiden något att göra. Vi var till exempel hemma hos PGs farbror som bodde ganska högt upp på en höjd och hade en underbar utsikt. Jag besökte också det lilla samhället Hoting hela tre gånger. De har ändå ganska mycket för att vara en liten stad med bara 800 invånare. Tyvärr så var fikapriserna där inte billigare än någon annanstans i Sverige.
Jag fick testa på en sak på Lesjön som jag aldrig gjort innan, nämligen att fiska. Den första fisken jag fångade var en liten abborre. Jag trodde det var den tredje trädgrenen jag höll på att få upp under min ännu korta fiskekarriär men sen ryckte det i spöt och när jag vevade in det så var det en fisk! Jag kan inte förklara känslan av att få en fisk på kroken men jag kan i alla fall rekommendera er att prova. Efter att ha tagit en minnesbild med mobilkameran så släpptes fisken tillbaka i sjön, hoppas den överlevde.
Vi åkte till Strömsund på midsommardagen för att äta älgstek (jättegott) och för att Åsa fick ett fästingbett som svullnade upp. Ett tag blev hon svullen i ansiktet men efter att ha tagit antibiotika i några dagar gick det ner. Jag visste inte att fästingbett var så farliga men nu vet jag och ska akta mig!
Senare på kvällen fortsatte jag, Jakob, Åsa, Lolita och Thea mot Kilvostugan, ett ställe där solen aldrig går ner. Jag försökte hålla mig vaken men somnade redan vid midnatt och sov nästan hela vägen. Jag vet dock att Jakob och Åsa tog raster för när vi kom fram på morgonen så hade jag fått några myggbett som inte varit där innan.
Kilvostugan var inget som jag föreställt mig men samtidigt precis som jag trodde. Stugan är ganska stor med ett avlångt kombinerat kök/matsal/vardagsrum och ett litet sovrum. Det finns också en förvaringsskrubb och en brant trappa till vinden där jag och Jakob sov. Och jag ska inte glömma kallkällaren under en lucka i köket där man förvarar maten. Vedspisen i köket var ett av de bästa ställena för att det var så varmt och skönt. Det finns också en öppen spis i sovrummet där vi gjorde grillade bananer med smält choklad.
Under nästan hela tiden vi var uppe i norr så regnade det men jag tyckte det var mysigt att vara inomhus (och slippa myggen) och bara vila upp sig. Det blev många matpauser, en del besök från lokalbefolkningen, mycket lek med hundarna, lite yoga och massa korsordslösande. Jag och mormor Mary gjorde också ett pass med "Träna dig smal" på kassettband. Det var inte så lätt puhhh...
På onsdagen åkte vi till Narvik. För er som inte vet vart det ligger så kan jag säga att man passerar Kiruna(!) innan man kommer dit, och så ligger det i Norge. Vi stannade faktiskt i Kiruna som var mindre men varmare än vad jag förväntat mig. Vägen till Narvik var lång men det fanns mycket vacker natur att beundra. Snötäckta fjäll varifrån vattenfall svallade och långsträckta sjöar utan slut. Själva Narvik var lite av en besvikelse. Fiskehallen och en massa annat hade precis stängt när vi kom fram och de två gallerior som vi var på hade rea av kläder överallt men jag hade inga norska pengar och ingen aning och hur växlingskursen stod. Kanske lika bra det för annars hade jag blivit lockad att handla och det är inte billigt att handla i Norge, bland annat såg vi en pizzeria med vanliga pizzor för 200 norska kronor! Det tog hela dagen att åka fram och tillbaka så när vi kom hem till Kilvostugan så var klockan ett på natten och då åt vi middag.
En sak som oroade mig innan jag begav mig iväg på den här resan var toaletterna, eller snarare frånvaron av sådana. Som tur för mig så vande jag mig snabbt vid utedasset och att kissa vid husknuten men en sak som jag inte trodde att jag skulle ha problem med visade sig vara ett sådant. Nämligen solljuset, det var inte det att solen sken hela tiden, egentligen var det mulet mest hela tiden men det blev bara aldrig mörkt. Jag är van vid att det någon gång under nattens gång i alla fall blir mörkare så man vet när man ska sova. Uppe i norr var det inte alls så. Jag vaknade någon gång mitt i natten och trodde att det var dags att gå upp för att det var så ljust men egentligen var klockan inte mer än fyra.
Nu har det här inlägget blivit långt men jag måste bara skriva lite till om vad jag har ätit och om Gällivaremarknaden.
Norrlänningar gillar tydligen att fika och det gjorde vi mycket men jag fick också prova på riktig svensk mat som blodpalt vilket var jättegott med smör och lingonsylt, Åsa har en bild av det. Jag provade också torkat renkött som jag tycker smakar lite saltinlagd äggula. Min mamma och Betty ska också få prova det för jag köpte med mig en liten bit. Det svenskaste jag åt var kanske surströmmingen som jag och mormor Mary fick äta ute på verandan för att Åsa och Jakob tyckte att det stank för mycket. Det luktade värre än det smakade men det är nog inte för alla. Jag tyckte det var gott med mycket rå lök och potatis till. Jag har även provat långfil som är som filmjölk fast segare. Det liksom slinker ner i halsen i en lång tråd.
Igår var sista dagen uppe i norr och vi skulle ta tåget från Gällivare, där var det också marknad så jag spenderade nästan 800 kr (!!) innan vi kom på tåget. Det är kanske inte så bra att hålla mig från civilisationen långa tider åt gången för när jag kommer tillbaka så kan jag inte låta bli att handla hehe. Men näää, jag tycker att jag gjorde bra köp. Hela säsong ett av School Rumble (26 avsnitt) för 300 kr, 3 klänningar för ca 260 kr sammanlagt, sötsaker, souvenir och mat för resten.
Tyvärr hade vi ingen kamera med oss och min mobil fick slut på ström så det finns inga bilder förrutom fiskbilden. Den ska jag lägga upp tillsammans med bilder av det jag köpt, kanske...
Ha det bra!
Ps det ska komma ett inlägg med bilder från när Jakob och jag var på Kolmården snart.

Kommentarer
Postat av: betty

iiih va läskigt med fästingar :O

2008-06-29 @ 11:41:47
URL: http://bugabuga.blogg.se/
Postat av: Helena

mmm man får vara försiktig

2008-06-29 @ 19:21:44
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0