sovmorgon

Hej hej! Idag har jag sovmorgon! Jag har haft skola från 8 till 17 så många dagar nu att det känns helt fantastiskt att Jakob går till skolan före mig för en gångs skull hehe. Vad har jag hållt på med den senaste tiden? Inte mycket i privatlivet men i skolan är det fullt upp, speciellt med uppgift Persson som är att man ska hjälpa Persson och bokföra alla deras affärshändelser under två månader, fast vi har bara en vecka på oss och vi ska dessutom göra ett bokslut och annat sånt. Men det är rätt så kul ändå, fast det känns onödigt krångligt ganska ofta eftersom man måste bokföra alla händelser på (minst) två konton. Tex, Persson får en faktura som han ska betala, först bokför han det på leverantörsskulder, ingående moms och inköp av materiel och varor och dessa tre konton ska gå jämt upp, sen när den dagen som han ska betala faktura kommer så bokför han det på plusgirot och leverantörsskulder. Då kommer det att vara noll på leverantörsskuldkontot, dvs han är inte skyldig leverantören pengar längre. Men känns det inte onödigt att göra allt så omständigt, jag förstår att det är två händelser som sker (1. när fakturan kommer och 2. när man betalar) men jag fattar inte att inte ingen har kommit på ett bättre sätt att bokföra sen det här sättet uppfanns för säkert 400 år sedan (inte säker på årtalet men det var i alla fall i Italien).
Men som sagt jag gillar att syssla med siffror så det är kul fast det hade varit ännu roligare om man fick göra det för sitt eget företag någon gång i framtiden.
Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0