Matsuri och bilder!

Nu har jag fått kameran och fungera! Så nu kommer jag att sätta upp bilder på lite olika saker.

I helgen var jag hos en värdfamilj som jag skrev tidigare och fick göra soba, men innan dess så badade jag i en onsen. Det var lite genant eftersom kvinnor städade samtidigt som vi skulle bada!! De städade i omklädninsrummet vilket inte var så farligt, men när de städade samtidigt som man skulle duscha var det lite för mycket för mig så jag gick ut och väntade utanför på att resten av värdfamiljen skulle komma. Sedan på kvällen pratade vi om olika svenska saker såsom att solen inte går ned uppe i norr och att på vintern så kan det hända att den inte ens går upp. De var verkligen fachinerade (stavelse?).

På söndagen åkte vi till en matsuri, vilket är direkt översatt en festival. Den vi var på skulle kunna mest liknas med en marknad i sverige om du byter ut försäljarna mot matstånd och olika typer av spel. Det var faktiskt roligt! Jag sätter upp några bilder som ni kan titta på. Jag var så trött när jag kom till studentbostaden att jag somnade direkt. Jag hoppas på att jag ska få komma tillbaka nästa eller helgen efter det.

Angående japanskan så var farmodern japanska väldigt svår att förstå, hon pratade med dialekt men hon var snäll. Kom hela tiden med "ookari" dvs mer ris... tror jag har ätit ris för en hel bataljon...Pappan i huset var snäll men använde en lite för svår japanska så mamman fick komma och förklara. Sonen bodde precis brevid i ett nybyggt hus på ca 130km2 tillsammans med sin fru och 3 barn. Dottern verkade bo i närheten men jag fick inte träffa henne. Sonens ålder var på 34 år och vi kom överens ganska bra faktiskt. Sonens fru verkade vara lite blyg men det kan vara för att hon också fick ta hand om det yngsta barnet , en pojke på 1 år. De andra barnen var två flickor på 4 och 6 år. Hur som helst så hade jag det riktigt roligt!

Jag kommer sätta upp några andra bilder på tex drycksautomaterna i skolan och skolingången men även några bilder på de andra som är med i JLCP (programmet jag är med i)

Kommentarer
Postat av: pg

verkar som du har det bra!!! (slå på tel så du kan ta emot sms) mvh pg

2007-07-07 @ 16:55:18
Postat av: Elin

Hej Jakob! :D
Long time non seen, låter som att du å Helena har det jättekul. Ni måste lägga upp fler bilder, tycker Anna å jag :) Så vi får inblick (vi garvar åt dom svåra orden vi skriver xD) i eran tillvaro (xD). Anna hälsar att hon vill se bevis på att ni verkligen är i Japan :)
HA're bra, kram Elin ( och Anna litegrann :)

2007-07-12 @ 18:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0