Hur man lagar rättikskaka/turnip cake/lah bak gow


Jag försökte mig på att göra en rättikskaka. Det är en av mina favorit-dimsum och mamma är duktig på att göra den men jag har aldrig gjort rättikskaka innan för jag hade inte alla ingredienser men nu fick jag från mamma så här är hur det gick.

Ingredienser

1 påse vitt rismjöl (viktigt att det är den blåa och inte gröna förpackningen)
1 rättika (ca 1kg)
1 kinesisk korv (nej, det är inte gjort på råtta som jakob säger)
4 shiitakesvampar
lite torkade räkor
2 vitlöksklyftor
lite salladslök
olja, salt, peppar, socker och vatten.

Tillvägagångssätt

  • Börja med att koka upp vatten och hälla det på de torkade svamparna så de mjuknar. När de är mjuka, skär dem i små bitar. Spara svampvattnet.
  • Skär korven i små bitar.
  • Skär räkorna i små bitar.
  • Riv rättikan.
  • Hacka salladslöken.
  • Hacka vitlöken.
  • Blanda ut mjölet med 4 glas (ca 1 liter) kallt vatten och svampvattnet.
  • Stek vitlöken, korven, svampen och räkorna i en stekpanna med lite olja. Häll över i en skål.
  • Stek rättikan i samma stekpanna. Krydda med lite salt, peppar och socker.
  • Häll tillbaka korvblandningen i stekpannan och ha i smeten och salladslöken, sänk till ganska låg värme. Jag fick inte plats med allt i stekpannan på en gång så jag gjorde i två omgångar.
  • Smörj en rund bakform med olja. Häll över smeten när den blivit tjock och lossnar från stekpannan. Tryck ner smeten i formen så inga luftbubblor blir kvar, jämna ut ytan.

  • Ångkoka på medelvärme ungefär en timme. Använd en trästicka/pinne för att se om den är klar. Om pinnen är ren när den dras upp så är kakan klar.

  • Låt kakan svalna.

  • Skär den i bitar. Doppa i ett uppvispat ägg.

  • Stek bitarna.

  • Ät med vinäger och/eller chilisås. Jag hade inte vinäger så tog soja istället. Det funkar!

Det blev gott tyckte jag. Inte lika mjuk som på resturang eller lika knaprig som mammas men helt ok. Ska steka dem längre nästa gång och kanske ha i mer vatten?

Lycka till om ni testar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0