Linfrökakor


Jag blev sugen på att baka och hittade ett recept som hette Farmors kex. Där stod det att man kunde ha i krossade nötter men eftersom Jakob inte tål det (och vi inte har sånt hemma) så använde jag linfrön istället. Kakorna blev jättegoda och det blev en bra textur med fröna. Problemet var att efter vi ätit upp dem så googlade jag på linfrön och det visar sig att man inte ska äta mer än 2 msk per dag för att de innehåller cyanid (gift!).

Först fick jag lite panik för kakorna innehöll ganska mycket linfrön och det tog inte många dagar innan de var uppätna men efter att ha läst lite till blev jag lugnare för det stod att hela linfrön (som vi hade) var inte lika dåligt som krossade eftersom giftet lättare kom ut då. Dessutom verkar faran även minska eftersom linfröna blivit uppvärmda. Men jag ska nog kolla noggrannare innan jag bakar något nytt nästa gång hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0