Körlektion 2

Idag hade jag min andra körlektion. Den började som den första genom att Henke körde mig till industriområdet. Medan vi åkte så repeterade han det jag gjort förra gången. När vi kom dit fick jag sätta mig i förarsätet och ställa in sätet och speglarna. Sedan startade jag bilen och kom iväg nästan alldeles själv.

Dagens lektion gick ut på att öva upp- och nedväxlingar, svängar, stopp nära markör samt lite repetition av krypkörning och styrning. Jag hade läst på och "övat" hemma genom att göra hand- och fotrörelserna för växling så jag tyckte att det gick ganska bra på lektionen.

När man växlar upp ska man först gasa lite, sedan trycka ner koppling och växla med spaken, till sist släpper man kopplingen långsamt och gasar lite mer. Det som är svårt för mig är att veta när det är dags att växla upp, man ska tydligen höra på motorljudet men jag är inte hundra på det än. Det är också svårt att veta hur mycket jag ska gasa innan jag trycker ner kopplingen.

När man växlar ner ska man släppa gasen för att få motorbroms, sedan ska man trycka på bromsen för att därefter trycka ner kopplingen och växla med spaken. Detta gäller för allt utom växling från 2:an till 1:an. Då ska man istället trycka kopplingen och bromsen samtidigt, vilket jag lärde mig förra lektionen. Sedan får man lägga i 1:an och hitta dragläget igen.

Jag fick köra bilen till en grusparkering och där övade vi styrning. Jag körde mellan en byggnad och uppdragna båtar. Väldigt smalt tyckte jag men tydligen är bilen inte så bred som jag tror. Sedan övade vi genom att Henke ropade exempelvis "konen", "gröna bilen", "båten", "stolpen" etc så skulle jag köra dit och det involverade såklart en massa svängningar. Allt skedde med krypkörning, dvs att man styr hastigheten med endast kopplingen.

Efter ett litet tag så åkte vi ut på vägen igen. Nu åkte vi in mot industrierna där lastbilar, vanliga bilar och några människor rörde sig. Jag fick öva på att ner inför svängar samt växla upp igen efter svängen. Det kändes bra men jag var väldigt nervös för att det var en lastbil bakom oss och för att bilar korsade vägen vi skulle svänga från. Jag gjorde till och med vänstersvängar men just då tänkte jag inte på det. Tydligen ska det vara svårt eftersom man korsar andra bilars körfält.

Henke varvade växlingarna med lite stoppträning. Han pekade ut skyltar, flaggor och annat och bad mig att stanna så när dem som möjligt och så mjukt som möjligt också. Det gick lite blandat för jag har svårt med timingen. När man kommer i lite högre fart ska man släppa gasen, trycka på broms lite och trycka ner kopplingen för att sedan styra med bromsen hur nära man ska stanna.

Den här lektionen fick jag också motorstopp en gång och det var när jag hade stannat väldigt fint och fått beröm. Då släppte jag kopplingen vilket ledde till att bilen hoppade till. Man ska alltså inte släppa kopplingen förrän växeln är i friläge!


En Volkswagen liknande den vi kör med. Jag vet inte om det är rätt modell men det är samma färg i alla fall ^^

Jag frågade Henke som berättade att det finns lite skillnader mellan diesel- och bensinbilar. Den vi använder är en Volkswagen som går på diesel. Då behöver man inte ge gas när man startar från 1:an för bilen är tydligen lite starkare än en bensinbil. Vår bil har också en grej som gör att när man har lagt i friläge och släppt kopplingen så går den in på sparläge och motorn stängs av. Sen när rödljuset slår om kan man bara trampa ner kopplingen så startar bilen (man behöver alltså inte vrida om nyckel). Det sparar på miljön. Ett annat miljöknep är att stänga av motorn med nyckel först om man ska parkera. Sedan kan man släppa koppling och fixa till växellådan. Det känns bra att trafikskolan har ett starkt miljötänk.

Det jag lärde mig idag var:
  • att växla upp
  • att växla ner
  • att bromsa från lite högre fart
  • att göra svängar

Vad jag måste öva mer på:

  • att bli säkrare på när jag ska växla
  • att stanna på angiven plats
  • att inte få panik när det är en bil bakom mig
  • att titta i speglarna och inte bara rakt fram

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0