Körlektion 1

Nu har jag haft min första körlektion! Det var jättekul! Vilken känsla att få bilen att åka fram och göra det man vill^^

Min körlärare heter Henke och han var väldigt trevlig och pedagogisk, dessutom höll han sig (och därmed mig) lugn.

Vi började med att han körde ut oss till ett industriområde där det inte var så mycket trafik. Efter att vi stannat gick han genom olika delar i bilen som kopplingen, bromsen, gasen, växelspaken, bakspeglarna och så vidare. Jag fick även lära mig hur man ställer in stolen och vilken körställning man ska ha. Sedan fick jag sätta mig i förarsätet.

Det finns tre inställningar för stolen, höjdled, fram/bak samt ryggstöd. Jag fick ställa in stolen så att den var nästan längst fram för att nå kopplingen på rätt sätt. Sedan hade jag såklart stolen så högt man kunde för att kunna se något. Ryggstödet ska man ställa in så att när man lutar sig bak och sträcker fram armen så kommer handleden till ratten.

Växelspaken i bilen jag övningskör i har 6 lägen. 1-5 och en back. Det var inte som jag förväntade mig för i min bok så kan man se "spåren" dit man ska dra spaken. Medan det i bilen fanns något som täckte över så man fick gå lite på känsel.


Vänster: Hur det var i boken

Höger: Hur det var i verkligheten (fast R låg vänster om 1 i övningsbilen)

Jag fick lära mig att starta bilen. Först ska man lägga i ettans växel, trampa ner kopplingen så långt det går och ha högra foten lite på bromsen. Sedan ska man vrida om nyckel så långt bak man kan och då startas bilen. Henke sa att man ska fixat klart växel och sådant innan man startar för att spara på miljön.

Innan man får köra bilen så måste man titta i backspegeln, vänstra sidospegeln samt vända på huvudet för att se att det inte kommer några andra bilar. Sedan ska man slå på vänster blinker för att visa att man ska börja köra.

Körning går till att man släpper långsamt kopplingen tills man hittar dragläget. Det är när bilen börjar låta lite annorlunda samt rycker lite framåt. När man hittar det ska man trycka ner kopplingen bara en millimeter för att bilen ska stå stilla. Släpper man upp det mer börjar man åka fram. Det jag tyckte var konstigt var att man inte behövde gas för att åka.

Att använda endast kopplingen för att köra kallas krypkörning. Om man trycker ner den så går det långsammare och släpper man lite så går det snabbare. Man får dock inte släppa kopplingen helt för snabbt, då får man motorstopp och måste starta om bilen. Motorstopp får man också om man bromsar för snabbt (tror jag det var...) Vi testade det två gånger för att jag skulle känna på hur motorstopp kändes. Sedan fick jag en egen motorstopp när jag körde för att jag släppte kopplingen.

När man vill stanna bilen så ska man trycka i kopplingen helt och trycka mjukt på bromsen. Det tyckte jag var svårt. Vänstra foten ska trycka allt vad den kan medan högra ska vara väldigt försiktig. Mina bromsningar var lite ryckiga, men inte så farligt som motorstoppsrycken.

Det jag lärde mig idag var:
  • att ställa in bilstolen
  • att ställa in speglarna
  • hur växelspaken fungerar
  • hur man startar bilen
  • hur man krypkör
  • hur man stannar

Vad jag måste öva mer på:

  • bromsa utan att det rycker
  • hur jag ska växla smidigt
  • att titta på speglarna och inte bara rakt fram

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0