Första dagen

Fredagen den 26:te tog vi nattbussen från Tokyo till Kyoto. Resan gick bra och det var ganska bekvämt i bussen trots att det tog ca 7 timmar att ta sig dit. Vi kom fram tidigt på morgonen, innan McDonalds ens öppnat. Det var väldigt kallt i Kyoto i alla fall på morgonen men vi värmde upp efter att ha låst in våra väskor på Kyoto Station, en av de bästa och snyggaste tågstationerna jag har varit på.


Kyoto Station

Efter att ha tagit en snabb frukost på McDonalds så bestämde vi oss för att gå till vårt första resmål, Kiyomizudera. Det tog lite tid men det var det värt. Vi passerade genom många intressanta områden och kom dit ganska tidigt ändå.


Väl där så tog vi en massa foton med Kyoto i bakgrunden.


Ni kanske känner igen det här stället från anime och manga?


Självklart var Jakob och jag tvungna att ta en bild därifrån!


Vid Kiyomizudera fanns det förutom templet även en underjordisk gång som skulle representera färden i mörker genom livmodern. Jag har aldrig varit med om en plats så fullkomligt mörk, man kunde inte se någonting, det var ingen skillnad om man blundade eller inte. Man tog sig fram genom att ha ena handen mot ett rep som spände genom hela gången. Väldigt läskigt nu när jag tänker tillbaka, vad som helst hade kunnat vara bredvid mig utan att jag märkte det.
Lite längre in på området fanns det också ett shrine dedikerat åt kärlek.


Ser ni hjärtat?


Kiyomizudera som för övrigt betyder "det rena vattnets tempel" har fått sitt namn från vattnet som strömmar ner här vid tempelmarkerna. Om man dricker vattnet så får man önska sig något som kanske går i uppfyllelse.

Jag fyllde koppen ganska rejält och drack upp nästan allt. Kommer min önskan att uppfyllas?


På vägen ner från berget så gick vi turistgatan, en gata med massa souveniraffärer på båda sidor. Det bästa med det? Massa provsmakningar av Kyotos delikatesser. Det fanns en affär som delade ut gratis te och lät en gå in och sitta och sampla alla deras varor utan att man behövde betala någonting! Jag kommer definitivt att gå dit igen om jag ska till Kyoto igen.


(bild från google)
De hade jättegod 八っ橋 (yatsuhashi) en sötsak som verkar vara Kyotos kännetecken. Det är rå deg gjort på rismjöl med söt bönpasta som fyllning. Oishii! Den vanligaste och populäraste smaken verkar vara kanel men det finns en massa smaker som jordgubb, banan, choklad, sesam, grönt te osv osv.

Trots att jag åt en massa yatsuhashi så var jag ändå rätt så hungrig när vi väl kommit ner igen och de var de andra också så vi åkte buss tillbaka till stationen och åt på Subway!



I Japan så har de andra sorters fyllningar än i Sverige. Jag tog räk- och avokadomackan. Gott!

Efter maten så gick vi till vårt hostel, J Hoppers, för att checka in. Jag kan verkligen rekommendera det här stället. Det är nog det mysigaste hostelet jag har varit på.
Där träffade vi en britt som också var här på semester så han hängde på oss, eller rättare sagt, vi följde med honom, till The Imperial Palace.


Det var stort! Tyvärr så kunde vi inte gå in för man behövde tydligen skicka efter tillåtelse i förväg. Men det gjorde inget för det fanns en jättestor trädgård som vi utforskade istället.


Plommonblommorna(?) hade precis börjat blomma och det fanns ganska mycket folk där som tog bilder.


Jakob är macho!

Efter allt gående så var vi rejält trötta så vi åt en tidig middag och återvände till hostelet. Men innan dess hann vi hitta en tårtbutik i stationen med otroliga tårtor som vi ville prova.


Tyvärr så var de väldigt dyra. En liten bit kostade ca 800 yen (64kr) så det slutade med att vi stirrade på dem varje gång vi gick förbi under resten av resan men aldrig köpte...

Väl på hostelet så ville Jakob sova för han hade inte gjort det på nattbussen. Vi andra vilade lite och tog oss sedan tillbaka till stationen för att se på nattutsikten. Det finns en utsiktsplats på 12 våningen där man kan se Kyoto bre ut sig under en och det bästa är att det är gratis!

Sedan gick vi tillbaka till hostelet och sov som stockar allihopa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0