Fjärde dagen

Den här dagen fyllde en i sällskapet år och jag och Jakob firade 41-månadersdag! Födelsedagsbarnet ville fira i Osaka så det var dit vi begav oss idag. Vi kom fram runt lunchtid och i Osaka så måste man ju äta takoyaki. På vägen till Osakas akvarium så gick vi förbi en liten restaurang som sålde takoyaki och yakisoba. Stället var verkligen litet för hade vi varit en person mer så hade vi alla inte fått plats.


Men de hade jättegod och billig mat. 12 st takoyaki för 500yen (ca 40 kr)! För jämförelse skull, här i Inage finns ett ställe som säljer 8 st för 600 yen. Väldigt mumsigt. Osaka verkar ha billigare mat än många andra ställen.

Efter maten gick vi till Kaiyukan som är namnet på Osakas akvarium. Det är känt för sin stora valhaj men vad jag helst ville se där var något annat.




Innan man åkte upp i rulltrappan för att komma till översta våningen för att därifrån sakta gå ner förbi alla akvarier så fanns en valhaj man kunde ta foton med.


Det fanns levande kapibarasan där! Självklart var det dem jag ville se mest hehe.


Efter akvariet såg vi på en gatushow där en kille gjorde massa tricks som att jonglera med brinnande facklor osv. Väldigt underhållande för han misslyckades ganska ofta. Exempelvis fick han göra om ett trick flera gånger för att han inte kunde tajma musiken rätt hehe.

Vi var också inne i köpcentret bredvid akvariet. Där fanns bland annat en popcornaffär som hade popcorn i 32 olika smaker. Vi provade senap&majonnäs, jalapeno och plommon&tonfisk...

Efter det skulle vi egentligen åka det stora pariserhjulet på området men det var avstängt för reparation så vi åkte till en annan del av Osaka. Honmachi ska ha långa shoppinggator men vi irrade runt ett tag innan vi äntligen hittade dit. Sedan spenderade vi eftermiddagen på en Starbucks och gjorde inte så mycket. På vägen hem köpte jag och en annan tjej ingredienser för att göra efterrätt som present till födelsedagsbarnet. Våra bakelser med rulltårta, 3 sorters glass och banan blev väldigt omtyckta!




Kommentarer
Postat av: Anna

Hehe, jag och yin käkade och takoyaki i osaka, men vi hittade aldrig såna med sås på, jag vil testa dem!!!

2010-03-19 @ 22:01:07
Postat av: Helena

mm takoyaki! men är det inte basic att ha sås på? jag har aldrig sett sådana utan hehe

2010-03-20 @ 13:51:23
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har ätit det 3 ggr och alla gånger var utan sås. (wasabirouletten räknar jag inte med)

2010-03-20 @ 21:57:46
Postat av: Helena

ehh vad konstigt... sås är gott!

2010-03-21 @ 14:01:36
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Helena

ehh vad konstigt... sås är gott!

2010-03-21 @ 14:02:31
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0