Andra dagen

Jakob och jag hade bestämt att vi skulle ta den här dagen för oss sjäva, bara vi två. Vi begav oss ut till fots för att försöka hitta till Fushimi Inari, ett ställe där det finns hundratals (!!) rödmålade torii.


Jag älskar den färgen!

Dessa toriis sträcker sig från ett tempel vid foten av ett berg ända upp till toppen. På vägen finns det olika små tempel, restauranger och såklart, souveniraffärer.


Inari är bland annat gud över rävar och lyckosamma affärer så dessa toriis har olika företag satt upp för att få god tur. På ena sidan står företagets namn och på den andra sidan datum.

Det tog ganska lång tid och mycket energi för att gå hela vägen upp.


Men Jakob och jag gjorde det!


Och belönades med en storslagen utsikt!


På vägen kunde man beskåda många statyer av rävar.

När vi var på väg ner så kom vi till ett vägskäl och bestämde oss för att ta sidospåret för att se var det skulle leda oss. Det ångrar jag inte för vi fick se ett coolt litet vattenfall men Jakob som hade ett stort hål i sin vänstra sko tyckte inte att det var lika kul.


Vattenfallet var gömt inne i en gränd och för att komma nära det så var man tvungen att gå ner i strömmen som skapats av allt vatten.


Här har Jakob räddat upp sig på en liten sten.

När vi väl kommit ner för berget så träffade vi på våra resekamrater. De hade cyklat vilse på morgonen och inte lyckats ta sig hit förrän nu hehe.


Vi tog lite foton tillsammans och sedan blev vi hungriga så Jakob och jag bestämde oss för att bestiga berget igen. I alla fall fram till första restaurangen för att där äta Kitsune (Räv) Udon. Trots namnet så är det inte gjort på räv utan på söt friterad tofu, tydligen rävars favoritmat...
Mumsigt men ägaren/servitrisen där var nog den buttraste vi träffat på i Japan.

Efter maten så skildes vi åt igen. Jakob och jag bestämde oss för att gå till ett tempel i närheten men den här gången var det vår tur att gå vilse. Vi irrade runt ett tag och under den tiden så hann solen gå i moln och det blev mycket kallt!


Toufukuji är ett stort buddhistiskt tempel och när jag säger stort så menar jag superstort.


Om det fanns ett dörrhandtag där så skulle jag inte nå upp till det hehe.

Efter att ha gått runt lite och nästan frusit ihjäl bestämde vi oss för att gå(!) till en annan sevärdhet i Kyoto, Sanjuusangendou. (Ännu) Ett tempel där det finns 1001 statyer av Guan Yin i guld och i mänsklig storlek. Rekommenderad av min tutor.

Utställningen var inomhus men det var pappersväggar så varmt var det inte. Dessutom var man tvungen att ta av sig skorna... Men statyerna var verkligen imponerande.


Tyvärr fick man inte ta bilder där inne fast som tur så har vi Google!

Förutom att vara känd för alla statyerna är det här stället också berömt för bågskyttetävlingar. Förr i tiden så hölls det en känd bågskyttetävling en gång om året då samuraier under 24 timmar (!) sköt oavbrutet för att se vem som kunde träffa målet flest gånger. Inte nog med det. De sköt från ena änden av templet till den andra, dvs 120 meter och det fanns ett tak som gjorde att pilarna inte kunde gå över 2.2 meter upp. Rekordet är 13.053 pilar skjutna varav 8133 träffade!


Här visar Jakob hur det ska gå till. Egentligen ska händerna byta plats men då skyms hans ansikte och vi orkade inte gå 120 meter till andra änden för att ta bilden där hehe.


Det här stället hade också massa av den här speciella röda färgen. Stackars Jakob ser ut som om han blivit utelåst.

När vi var klara här tog vi oss tillbaka till hostelet och mötte upp de andra. Sedan åt vi middag tillsammans och åkte buss till Gion, ett känt geishakvarter.


Några geishor hittade vi inte men väl ett till tempelområde!


Gion var väldigt fint med gammaldags hus och små trånga gator!

Måste säga att jag sov väl den natten också. Det blir mycket gående när man semestrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0