Sendai, dag 1

I lördags reste jag till Sendai för att sightseea medan Jakob skulle spela turnering i Magic där. Han åkte upp redan i torsdags så jag fick resa själv. På väg till Shinjuku så träffade jag en snäll japansk tjej från universitetet och hon gav mig lite resegodis. I Shinjuku skulle jag till busshållplatsen och jag hade till och med skrivit ut en karta men den var inte mycket till hjälp i början för jag gick lite fel men som tur frågade jag en snäll japanska som hjälpte mig rätt.


Det var jättefint väder, lite synd att jag spenderade 6 timmar i en buss.


Mitt bagage minus kameraväskan.


Det kostade 3000 yen (ca 240kr) enkel resa och det fanns massa benutrymme!


Eftersom det inte fanns någon toalett på bussen så stannade den två gånger under resan. Japanska rastplatser är stora och fyllda med matställen, vending machines, souvenirstånd, toaletter och människor. Det fanns till och med en husdjursavdelning i affären med mat för dem.


Jag kom fram ca 20.00 och gick till hotellet för att checka in. Hotellet kostade oss ca 10000 yen (800kr) för två pers under två nätter och då ingick frukost.


Jag mötte upp Jakob på stationen för vi tänkte att vi skulle äta middag tillsammans men det slutade med att vi åt på olika håll för jag ville jättegärna testa risgrötsstället och Jakob förstår inte tjusningen med denna rätt.
Det var gott, annorlunda från kinesisk risgröt men värmde skönt i magen ändå.


På söndag skulle Jakob ha spelat Magic hela dagen och jag skulle ha sightseeat men Jakob valde att (nästan) strunta i Magic och vara med mig istället. Vi åkte ut till stället där Magicturneringen hölls för att det fanns en stor outletmall där.


Till lunch blev det köttstuvning för mig. Jakobs grillade kött på ris var mycket godare hehe


Jakob spelade en match medan jag gick runt och tittade.


Det var en stor hall med högt i tak och en massa killar. Ganska många utlänningar men inte så många tjejer.


Magic är inte billigt. Kortet längst till vänster är ett av de dyraste och kostar ca 140000 yen (12000kr)!!


Den riktiga turneringen togs väldigt seriöst. Jakob var med på sidoeventen.


Det var loppmarknad vid spelhallen.


Så söta! Men jag köpte inte dem utan två fina ringar för 500 yen (40kr). Egentligen kostade de sammanlagt 600 yen men försäljaren slog av 100 yen utan att jag ens behövde pruta.


Vid köpcentret fanns ett pariserhjul och en liten pool med två plastbollar där barn kunde vara i och flyta på vattnet. Såg lite roligt ut.


På eftermiddagen så åkte vi tillbaka till Sendai centrum och gick runt och shoppade. Köpte bara en hatt och en födelsedagspresent. Sedan hittade vi till en musikfestival i en park och efter det träffade vi upp med Pär som bor och pluggar i Sendai.


Till middag blev det kotunga(!!) och oxsvanssoppa.


Efter middagen fortsatte vi att umgås och gick på afternoon tea fast klockan var nio på kvällen. Det var kul att träffa och prata med Pär!


Kommentarer
Postat av: betty

hahaha fyfan va nördigt XD maten ser god ut~ speciellt kotungan o.O

2010-06-09 @ 14:13:24
Postat av: Helena

mm kotunga är jättegott! äter man det i kina?

hehe lite nördigt men jag är glad att Jakob har en passion i livet, även om det råkar vara ett kortspel...

2010-06-10 @ 09:18:59
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0