Kabuki

Lite då och då ordnar skolan utflykter som man kan följa med på och igår var det en kabukiföreställning vi fick gå på. Kabuki är en 400 år gammal japansk teaterform där alla roller spelas av killar.


bild från Google

Föreställningen vi såg på hette Narukami och handlade om en munk som på grund av en oförrätt spärrat in regndraken bakom ett vattenfall så det blivit torka i hela Japan. För att släppa ut draken och få regn igen beger sig en prinsessa till munken och förför honom. När hon har fått honom full och han somnat så befriar hon draken. Då munken vaknar och märker vad som har hänt förvandlar hans vrede honom till en åskgud (bilden ovan) och han ger sig efter prinsessan.

Det var en intressant upplevelse att gå på japansk teater. Jag är glad för att jag hyrde engelsk guide som tolkade och förklarade för annars skulle jag nog inte förstått så mycket. Kabukiskådespelarna använde gammaldags japanska och nästan sjöng fram sina repliker.

Något som förvånande mig väldigt mycket var all sexualitet. Jag trodde att de i Japan förr i tiden var pryda (som kineserna) men tydligen inte. Det beskrivs ganska utförligt hur prinsessan förför munken. Ex är det en scen där han stoppar ner handen innanför hennes kimono för att bota hennes värk i bröstet...

Efter föreställningen åkte en kompis och jag tillbaka och på vägen så åt vi middag på en vietnamnesisk restaurang. Det var jättegott! Ska åka tillbaka med Jakob någon dag.

När vi kommit tillbaka till Inage köpte vi glass och satte oss på en bänk för att äta den. Det var då jag för första gången sett/lagt märke till ett japanskt nanpa. På bänken bredvid oss satt två uppklädda och sminkade tjejer med en hund. Sedan kom ett gäng killar och ställde sig framför dem och en av killarna lockade till sig hunden. När matten också kom fram så försökte han få igång ett samtal med henne ex. vad är namnet? Hon svarar ganska tyst och blygt namnet på hunden men då skrattar han och säger: jag menar ditt namn.
Kändes ganska intressant att se hur sådant går till. Nanpa är alltså lite som ragga upp(?) Förresten tror jag inte att jag har sett nanpa i Sverige heller. Jag lever nog ett ganska skyddat/tråkigt liv...


Kommentarer
Postat av: Anna

hehe, coolt att gå på kabuki fast jag skulle inte ha fattat nånting. När har ni sommarlov?

2010-06-16 @ 16:03:10
Postat av: Helena

hehe det var coolt! och jag skulle inte heller ha fattat något om inte jag hade hyrt en guideröst.



sommarlov kommer jag inte att ha i år... vi slutar i början av augusti dock

2010-06-20 @ 06:10:20
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0