Sensei's teori

Idag hade vi klassen Global ekonomi och japansk ekonomi. Förra gången så handlade det om bushido och anime och den här gången var det dags för teceremoni. Vad har dessa saker med ekonomi att göra? Jo, ekonomi och politik är en båt som flyter på havet av kultur har vi fått lära oss. Idag hade vi som sagt teceremoni och vår lärare berättade att mannen som hade skapat teceremonin för hundratals år sedan hade varit gift med en kristen kvinna. Enligt läraren var teceremonin ett sätt för kristna att ha nattvard i hemlighet eftersom kristendom var förbjudet på den tiden. Att alla i sällskapet dricker från en och samma teskål representerade att dricka vin/Jesus blod från kalken och den söta japanska konfektyren symboliserar oblatet/Jesus kött... Jag undrar om det är sant eller om vår lärare tänkt ut det själv. Han gillar internationalisering och att blanda japanskt med västerländskt. BTW så är han en bra lärare!



"Thank you for coming to a store. We will wait for the next coming to a store"



Två byggnader som från en viss vinkel ser ut som ett stort fartyg!



Nyårsafton och kö till shrinet...



...som fortsätter...



...och fortsätter nerför kullen och ut på vägen. (Hehe den här bilden är tagen nyårsdagen då vi kom tillbaka för att äta lunch dvs människorna/vi har inte stått i kö hela natten).



Jakob i sin nya tjocktröja, hans första klädesplagg köpt i Japan.



Sukiyaki och shabushabu till middag. För en person kostar det ca 1500 yen dvs 115 kr.



Kapibara-san som Jakob vann åt mig!



Han är så söt!

Kommentarer
Postat av: ANna

Åhhhh kapibara!!! Jag och yin spenderade 1000 yen för att vinna honom men förgäves (och det var samma maskin som den Jakob vann med):(

2010-01-08 @ 05:23:24
Postat av: Helena

hehe jag o betty spenderade mer än 1500 yen (vad den är värd) för att vinna en åt betty. vi lyckades till sist hehe

2010-01-08 @ 10:17:53
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Sandy

Hej hej!

Vill tacka så mycket för matlådan som är jättefin!!!:) tycker väldigt mycket om den! Så tack så mycket! Eftersom jag inte vet om jag har ditt mail så tänkte jag att jag skriver tack här:P

Har hört mycket från din mamma om hennes resa i Japan och det låter som ni har haft det jättekul:) Vill också komma och hälsa på! Du och Jakob får fortsätta har det så bra i Japan! Så hoppas jag att vi ses i år iaf:P

Hälsningar Sandy

2010-01-09 @ 14:37:18
Postat av: Helena

hej hej Sandy! Vad bra att du tycker om den, hoppas den kommer till användning!

Vi får ses när jag kommer tillbaka!



Ha det bra!

2010-01-11 @ 07:24:28
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0