success and failure

På alla hjärtans dag var planen att vi skulle ut och äta sushi men när vi väl gick ut så var det iskallt. Så istället skickade Jakob hem mig och cyklade för att köpa hämtsushi. Det var jättegott och snällt!

Efter maten så fick han chokladen som jag hade gjort till honom. I år blev det en liten ask med två våningar av chokladtryfflar.



Det blev han glad för man hen blev kanske ännu gladare för efterrätten.



Som var brylépudding. Jag vet inte hur många puddingar Jakob har ätit sedan vi kommit till Japan men han har provat alla sorter som finns i affärerna, han äter ofta två stycken åt gången och mer än en gång i veckan...

I år gjorde jag inte bara choklad till Jakob utan också till mina forskarrumskamrater.



Det var kul att dekorera!



21 st blev det sammanlagt. Borde räcka.

Ovan var alltså successen. Det som gick mindre bra var att ge choklad till en av lärarna.

Först gav jag till chefen över mitt forskarrum och också en av mina professorer. Han blev glad och sa att jag anpassade mig till japanska traditioner! Sedan gav jag till min advisor. Han blev också glad. Så knackade jag på hos en annan lärare och när jag räckte fram chokladen så blev det fel.

"Jag kan inte ta emot det på grund av vår relation, jag ska sätta betyg på dig. Men jag tar emot dina känslor"

What?!! Så pinsamt. Ok, jag förstår och respekterar det han gjorde för jag tycker inte heller att det är rätt att ta emot "mutor". Men det kändes ändå pinsamt. Och eftersom det hade gått så bra att ge till de andra lärarna så blev jag lite paff och kunde inte säga något i stil med att jag inte ville att det skulle påverka mina betyg...
Så nu sitter jag här med två askar choklad, jag vågade inte gå till den sista läraren efter misslyckandet, och vet inte vad jag ska göra med dem. Hehe kanske ska jag äta upp den japanska alla hjärtans dag-chokladen själv.

Kommentarer
Postat av: betty

woo så fin choklad du har gjort :-) tror du han trodde att du hade gjort "kärlekschoklad" till honom eller fattade han att det bara är arbets/vän-choklad?

2010-02-20 @ 17:42:23
Postat av: Helena

Tack!

ingen aning, hoppas att han fattade ehehe

2010-02-21 @ 10:52:24
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: JENNY HSU ♥

Vilken mes! Men det var ju en jättegullig gest av dig, hoppas han fattade det ändå ;)

2010-02-21 @ 14:38:16
URL: http://yannii.blogg.se/
Postat av: Helena

hehe tack! jag hoppas det också. Tur att jag inte ska ha han som lärare mer så jag slipper vara generad när vi träffas hehe

2010-02-22 @ 04:21:55
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0