Linjära system och matlab föreläsning 3

Det här är föreläsning 3 och jag har inte bloggat om de två första så jag borde ge er lite bakgrund om vad linjära system och matlab är. En viktig sak man borde säga är att det egentligen är två olika kurser som man (de som bestämmer på universitetet) har bestämt för att sätta ihop.

Matlab är ett program på datorn som man kan använda som en enkel miniräknare eller som ett avancerat programmeringsverktyg (tror jag i alla fall, jag är inte tillräcklig duktig för att kunna testa hehe).

Linjära system å andra sidan är mer som matte. Så långt vi har kommit har det gått ut på att göra om signaler så att de tar mindre plats på datorn. Tänk er en vågformad linje (sinuskurva), istället för att rita den så ritar man prickar på korta avstånd från varandra som följer kurvan och när man drar raka streck mellan prickarna så blir det som en vågformad linje men kantigare. Det är som de där dra-en-linje-från-prick-till-prick-bilderna man hade kul med som ung. Tillverkarna sparar bläck på att bara rita ut prickar och vi måste dra strecken mellan dem för att få fram en bild.

Dagens föreläsning var om linjära system och vi fick lära oss hur man ersätter en funktion med en massa basfunktioner så att de liknar varandra, som jag förklarade ovan men i det här fallet är det inte prickar man använder utan funktioner. De basfunktioner vi hade exempel på idag var klossformade. Med hjälp av klossar i olika storleker skapade man en funktion. Ju fler klossar desto mer lik blir det den funktion man vill skapa. Det mesta av föreläsningen gick ut på hur man skulle räkna ut hur klossarna skulle se ut för att på bästa sätt efterlikna vår funktion och det ska jag verkligen inte ta upp. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0