Hur det går med jobbsökandet

Nu har jag varit arbetssökande i två månader. I och för sig sökte jag inte så mycket under mars månad eftersom jag höll på med det sista på examensarbetet och flyttade. Nåväl, fram till nu har jag i alla fall skickat in 23 jobbansökningar och det har lett till 1 skypeintervju, 1 lång telefonintervju och 2 korta telefonintervjuer. Av dem har skypeintervjun och ett av de korta telefonintervjuerna tackat nej till mig och jag väntar på svar från två.
 
Skypeintervjuaren ringde faktiskt upp och förklarade varför de hade gått vidare med andra sökande och det uppskattade jag men det var inte lätt att ta emot ett avvisande så där. Jag tror inte att det var så lätt för honom heller, han lät lite ursäktande så jag försökte vara så positiv som möjlig för att han inte skulle känna sig skyldig. Kommentarerna jag fick från honom var i alla fall att jag inte hade tillräckligt med arbetslivserfarenhet, specifikt inom försäljning. Han sa även att jag var lite blyg i början på samtalet men att det släppte sen. Jag kände dock inte mig blyg utan tyckte att jag var respektfull och formell. Hm, jag kanske framkommer som blyg om jag är så. Ska kanske försöka vara mer på och vänskaplig nästa gång.
 
Under maj månad ska jag försöka ansöka till så många jobb som möjligt, jag räknar med ett varje dag. Jag har också mailat en jobbcoach för att boka en tid. Förra gången lärde hon mig hur man ska skriva personliga brev så man får intervjuer så nu hoppas jag att hon kan berätta hur man går från en intervju till att få jobbet!
 
Till sist, ett meddelande till framtida Helena.
Kom ihåg hur det är att vara "ledig", hur rastlös du är och hur jobbigt det är med ovissheten och att inte ha ett ordentligt mål att jobba mot. Tänk på det om du i framtiden funderar på att bli hemmafru. Du skulle nog inte trivas som det :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0