Träffa kompisar

Jag visste att några av våra kompisar skulle vara i Japan samtidigt som mig men jag sa inget till dem utan tänkte överraska dem istället. Så det var perfekt när en av våra kompisar mailade Jakob och frågade om de skulle hitta på något tillsammans allihopa. Min plan var att hänga med och poppa upp när de minst anade det.

Innan vi skulle träffas köpte vi frukost. Dett blidde bröd.

Det är ganska kaos att försöka träffas upp när ingen har mobiltelefon. Vi hade sagt en tid då vi skulle ses vid Harajuku men tiden gick och inga vi kände dök upp. Fick ett mail om att vår ena kompis inte kunde hitta de andra, de bodde på olika ställen men skulle träffas upp innan de mötte oss i Harajuku. Så till slut tog det ca 40 min innan de kom... Jag filade på min plan att överraska dem. Jag ville att Jakob skulle stå och kyssa mig så att de inte kunde se mitt ansikte, det som var mästerligt med den planen var att de skulle först bli chockade av att Jakob kysste någon i Japan och sen skulle de bli överraskade över att det var jag! Men Jakob vägrade, han ville inte att de skulle tro att han var otrogen i ens en sekund. Typiskt. Så jag körde med poppa fram bakom ryggen på Jakob istället.

Vi gick till Meiji-templet och sen gick vi till Shibuya. Där blev vi uppraggade av ett tv-team som undrade om vi hade tid på fredag att vara med i ett program och se ninjor. Tyvärr hade vi alla planer då så vi avböjde. Verkar vara ganska lätt att komma med på tv i Japan bara man ser utländsk ut. Jag såg flera tv-team ragga utlänningar i Shibuya de gånger vi var där.

Vi åkte till Sunshine City i Ikebukuro. Där var det en utställning om Sambakarnevaler i Rio de Janeiro så många piffiga dräkter fanns till beskådan. Sen så ville någon se/visa upp the red light district aka Shinjukus kabukichou så vi åkte dit. Där såg vi några manliga hosts som försökte ragga kunder men de undvek oss utlänningar.

Vandring genom Asakusa till Sky Tree

Något som jag sett fram emot med den här resan var att åka till Tokyo Sky Tree. Det är Japans högsta byggnad på 634 meter och ganska nybyggt så det fanns inte förra gången jag var i Japan. Innan vi gick dit bestämde vi oss för att följa en vandringsrutt i Jakobs guidebok som tog oss genom Asakusa.

Dagen började med en frukost på språng. Jakob gillar cola alla tider på dygnet^^

Varje dag på väg till och från tunnelbanan kunde vi se Tokyo Sky Tree på håll och idag var vi äntligen på väg dit.

Asakusa är fyllt med turister som vanligt men eftersom vi följde en guidebok för japaner så fick vi se sådant som jag inte sett tidigare.
Lens flare! Känner ni det som att ni är i en J.J. Abrams film hehe

Till lunch blev det Saizeriya. De har lunchset för 600 yen inklusive drink bar. Men skulle nog säga att kvalitén på maten är sådär.

Vi satt dock kvar ganska länge eftersom jag fastnade för deras barnunderhållning. Man ska hitta tio skillnader mellan den högra och den vänstra sidan. Vi hittar bara åtta!!

Efter lunchen och en efterrätt bestående av kakigoori (skrapad is) gick vi över till andra sidan floden och närmare Sky Tree.

Det finns ett akvarium där och Jakob ville såklart besöka det. Jättefin utställning med maneter och hur de växer.

Där fanns också pingviner och vi lyckades tajma matningen. Coolt hur de som jobbade kände igen alla pingvinerna och kunde namnen på dem. För oss såg alla likadana ut.

Till middag blev det hawaiianska hamburgare.

Efter att vi ätit var det äntligen dags att få åka upp i Sky Tree. En varning, man måste hämta en kölapp med tidsstämpel och får inte ens stå i kö till kassan förrän det klockslaget. För oss var det två timmars väntan så vi gick och åt middag samt kollade i affärerna. När klockan blivit 18.30 fick vi ställa oss i kö för att köpa biljetter och åka upp.

I den övre vänstra kvadranten kan ni se en blå bro och under den en röd bro. Mitt emellan där, till vänster, låg vårt hotell.

Middag på Kushiya Monogatari

Inför resan till Japan kollade Jakob och jag upp restauranger jag vi ville gå till. Eftersom ingen av oss hade provat kushiage, friterade spett med allt möjligt, så bestämde vi oss för att testa Kushiya Monogatari. Det är en all-you-can-eat restaurang där man friterar maten själv i små oljebehållare vid varje bord.

Man kan välja bland massa olika saker att fritera, både grönsaker, kött och färdiga saker som takoyaki och taiyaki.

Det var lite svårt att veta när sakerna var färdiga så vi höll oss mest till grönsakerna och sådant man kunde äta rått egentligen.

Förutom kushiage fanns det även curry och ochazuke som ni ser här.

Och till efterrätt små tårtbitar och kaffegéle.

Här visar Jakob upp hur många spett vi åt sammanlagt. Jag tror att vi kom upp i 20-30 spett var.

Bild på deras koppar till kaffe och te. Kändes väldigt farligt att hälla varm vätska i de där tunna plastkopparna.

Innan jag åkte så skrev jag ut en rabattkupong till den här restaurangen så att vi fick 20 % rabatt. Det kostade då 2300 yen per person för 90 minuter inklusive drink bar.

Date på Yodobashi Camera

När jag åker på semester brukar jag alltid planera var jag vill åka, vad jag vill göra och vad jag vill äta i förväg. Men den här gången överlät jag det till Jakob så under min tre veckor långa vistelse i Japan så gjorde vi saker enligt hans planer. En av de första sakerna vi gjorde var att åka till elektronikstaden Akihabara. Typiskt Jakob!

Där spenderade vi nästan en halv dag på Yodobashi Camera. För er som inte vet så är det en stor elektronikkedja som säljer allt man kan behöva i ett hem. I Akihabara har deras butik 6 våningar.

När vi var där höll de på att promota 3Dskrivare så det fanns många av olika märken uppställda och även saker som de gjort med skrivarna.

Vi lekte också bland ritbrädorna till datorer. Vad tycker ni? Är det likt hehe

Den här musen ser alldeles för avancerad och obekväm ut för mig men säljs för ganska dyrt i Japan.

Jakob var förstås tvungen att prova den största kameralinsen han kunde hitta.

Efter att ha spenderat förmiddagen på Yodobashi Camera gick vi till Jakobs favoritrestaurang, Pepper lunch. Jag gillar väl också deras mat men det känns så stressigt att äta där för det är så trångt och folk som kommer in hela tiden. Inget ställe man kan slappna av på i alla fall.

I Akihabara såg vi några konstiga saker. Och nej, det var inte maids och cosplayers, sånt räknas inte ens som konstigt där^^ Vi såg en fullvuxen man snubbla på något och ramla pladask mitt på ett övergångsställe när vi höll på att gå över. En kvinna som verkade känna honom försökte hjälpa honom men han reste på sig ganska snabbt och kände sig nog ganska generad, det var ju ganska mycket folk där. Nästa konstiga grej var på samma övergångsställe när vi skulle tillbaka. Då låg det en halvöppen väska vid rabatterna där och det såg inte ut som någons för ingen stod i närheten. I många andra länder hade det kanske lett till bombpanik...

En till konstig sak hände när vi var på väg upp till Jakobs favorit-Magic-kort-butik. Butiken ligger på 6 (?) våningen och det är antingen en trång hiss eller en trång trappa man kan ta. Vi stod och väntade på hissen när massa poliser kom in. De ställde sig i kön efter oss och väntade också men eftersom hissen tog jättelång tid på sig gick de uppför trappan istället. När vi kom upp till butiken så såg vi samma poliser igen, de höll på att föra ut en man... Undrar vad han hade gjort?

Aeroflot

Som ni kanske vet så har jag åkt med ryska Aeroflot en gång innan och då hade jag inte alls en trevlig upplevelse. Efter det fick jag en dålig bild av Aeroflot och ville inte åka med dem någonsin igen. Men gissa vad, eftersom Aeroflot är billigast och har en bra rutt till Japan så åkte jag faktiskt med dem igen den här gången...

Det värsta med upplevelsen första gången jag åkte med Aeroflot var ju faktiskt den 15 timmar långa väntan på flygplatsen. Då var folk otrevliga och det fanns inte något öppet där man kunde köpa ens en dricka. Den här gången såg jag till att väntan på ditvägen var 3 timmar och hem var 5 timmar, inte så farligt alltså.

Så hur gick det den här gången då? Med tanke på att priset för tur och retur låg på 5080 kr och restiden var på 15 respektive 17 timmar så var det ett bra deal. Själva resan var faktiskt helt ok. Det hände några konstiga saker men jag vet inte om det berodde på flygbolaget, resebolaget eller flygplatserna...

Jag skulle åka från Köpenhamns flygplats och var där i god tid, 2 timmar innan flyget skulle gå kl 12.15. Döm om min förvåning när flyget inte står med på skärmarna för avgående flyg när jag letar efter vart jag ska checka in. Flyget finns inte. Jag hittar dock Aeroflots incheckningsdisk och där finns det människor som köar och skyltningen visar också numret på mitt plan så jag tänker att det kanske bara var jag som missat det och ställer mig i kön. Incheckningen funkar jättebra, ingen oro över för mycket bagage på ditresan i alla fall^^

Men efter att jag gått genom säkerhetskontrollen och kommit in på taxfreeområdet kollar jag skärmarna igen och då står flyget fortfarande inte med... Jag går till en informationsdisk och där står redan flera oroliga passagerare som ska med samma plan. Vi får reda på att planet finns men avgångstiden är 13.50, en och en halvtimme senare än vad vi fått veta. Och nej, planet är inte försenat utan det var planerat att det skulle avgå 13.50. På alla våras biljetter och boardingpass stod det dock 12.15. Nåja, tur att det inte var tvärtom att planet gick tidigare än vad alla trodde.

Så på ditresan spenderade jag ganska mycket tid på Köpenhamns flygplats men slapp å andra sidan vara så länge i Moskva. Synd om dem som missade sina transfers på grund av det här dock. En rolig (?) sak hände dock när vi skulle boarda planet. Det fanns en man med professionell tv-kamera, vakter och en narkotikahund som höll koll på oss. Kameramannen filmade medan vi stod i kön och hunden nosade på oss innan vi fick gå in på det avspärrade området. När det var snart min tur så kom vakterna fram och drog med sig mannen som stod längst fram då för förhör. Kameramannen följde med in till förhörsrummet. Jag vet inte riktigt vad som hände med mannen sen men det värsta var att han var asiat. Typiskt asiat att fastna i såna kontroller. Om ni har sett Australian border security så vet ni vad jag menar. Nåja, jag slapp förhör i alla fall och kom kanske med på dansk tv.

Kanske var det för att jag hade låga förväntningar men jag tyckte faktiskt att det var bra att flyga med Aeroflot. På den långa flygningen fick jag jättebra plats vid gången med två lediga platser bredvid mig. Dessutom fick man mat, även på den korta resan mellan Danmark och Ryssland.

Som försenad lunch blev det bröd, kallskuret och en macaroon! Macaroonen var söt, både till utseendet och smaken. Tror inte att det är en favoritefterrätt hos mig. Å andra sidan är det inte bara den här macaroonen utan alla macarooner jag ätit har varit för söta för min smak.

Till middag blev det samma bröd som innan. Kalkonsallad och kyckling med ris.

Frukosten var faktiskt det godaste på resan dit. Gröten såg inte så god ut men det var bra konsistens och söta russin i den, hellre det än omelett i alla fall^^ Vi fick också lyckokakor och i min stod det "you have an active mind and keen imagination". Vet inte om det kan anses vara en fortune hehe

Framme i Japan var det inga problem med bagaget eller något. Största överraskningen var att Jakob var på flygplatsen och väntade på mig! Egentligen skulle han åka på utflykt med sin aikidoklubb till Kamakura men han skippade det och kom och hämtade mig istället.

På hemvägen gick incheckningen bra, jag hade en gräns på 23 kilo och lyckades väga in på 21,8 kg. Hon som checkade in mig lät mig också välja var jag ville sitta så jag fick en plats vid gången vid den långa flygningen. Gillar inte att sitta instängd och vara tvungen att be folk om att bli ivägsläppt på toa.

Det hände en jobbig sak när jag väntade på att få boarda planet. Jag hade sett på skärmarna vilken gate planet gick från så jag satte mig där och började kolla grejer på min dator. När det är fem minuter kvar innan boarding frågar en rysk kvinna mig om jag också ska till Moskva. Hon säger sen att det är konstigt att vi inte fått börja köa än och att vi är så få där fem minuter innan boarding och det är det ju. Jag frågade hon bakom disken om hon visste något men hon hade ingen aning fast hon jobbade där. Det visade sig att de har bytt gate men inte gett ett meddelande över högtalarna utan bara ändrat det på skärmarna. Så vi skyndade oss till den nya gaten och det var inte så hemskt, bara lite stressigt. Men det värsta är att det hände mig igen i Moskva när jag skulle boarda planet till Köpenhamn! Då hade jag själv lite koll och hittade rätt gate gott om tid innan boardingen men ändå. Det är jobbigt att behöva bära med sig alla sina grejer för att kolla skärmarna hela tiden. Är det jag som haft tur innan eller är det vanligt att de byter gate såhär?

Lunchen på väg från Japan till Ryssland. Fisken i vitsås var faktiskt väldigt god och krämig.

Till middag blev det seafood yakisoba.

Efter ett tag kom det ut med vaniljglass också så jag är nöjd med maten i alla fall. På flyget från Moskva till Köpenhamn fick vi också mat men jag var för trött så jag tackade nej. Det roliga är att jag alltid lyckades vakna till precis innan de kom med dricka och mat så jag kanske har ett sjätte sinne hehe

Fototävling

Jakob och jag såg ett japanskt program om vad man ska tänka på när man tar bland annat matbilder, nattbilder och annat. I programmet tävlade tre amatörer mot varandra att ta bästa foton i varje kategori. Det var intressant att höra vad de professionella kom med för kommentarer. Så nästa gång vi var ute och skulle fika så hade vi vår egen tävling. Alla sex bilder är tagna med samma digitala kamera men tre av dem tog Jakob och tre av dem är tagna av mig. Vem är vinnaren? För att det ska vara rättvist så skriver jag inte ut vem som tog vad.

Person A

Person B

Ok, jag måste erkänna att ljuset inte var det bästa där och att ingen av bilderna kommer hamna i en menybok men fokusera på kompositionen och vinklarna. Vem var bäst?

Kurumi Mansion

Kurumi Mansion hette lägenhetshotellet där vi bodde i Tokyo. De billigaste rummen för två personer (som det vi valde) kostar 32000 yen för 6 nätter. I svenska kr blir det ca 180 kr per person och natt. Väldigt bra pris för det man får med tanke på att det är ett eget privat rum med toalett och köksvrå och inte hostel där man delar med andra. Det finns också mikrovågsugn, kylskåp och vattenkokare. Dessutom finns det tvättmaskiner och torktumlare som man kan använda gratis. Man får dock städa och byta lakan själva eftersom det inte ingår någon service (eller frukost) men det var inte så farligt.

Kurumi Mansion ligger vid Sumida-floden och nära tre olika metrostationer. Det tar 10-15 min till de olika stationerna beroende på vart man ska. Tyvärr gick inga JR-linjer vid någon av de stationerna men det var smidigt med metro ändå. I närheten finns en Popula, en convenience store som har öppet 24 timmar om dygnet så ifall man blir sugen på något mitt i natten så kan man alltid gå och få sitt sug tillfredsställt.

Vårt rum vette mot vägen men det var inte så farligt med trafik där. Vill man ha utsikt över floden så kan man få det för några extra tusenlappar (i yen).

Bilder från Japan - Mat

Min första lunch i Japan. Det var på en familjerestaurang i närheten av vårt hotell. Jag tog det här hälsosamma setet men det var nog det enda hälsosamma valet jag gjorde under resan^^

Första middagen var sushi från en supermarket i närheten. Så prisvärt med 12 bitar för 70 kr.

Första frukosten! Så gott med nattou! Det här köpte vi hem och hade i kylskåpet och eftersom nattou kommer i trepack så kunde jag äta det två dagar till^^

Några av de olika snacks vi hade till de många filmkvällarna på hotellet. Här är det röda bönor i matchaöverdrag, frukt i gelé, melonbröd och krispiga riskakor. Téet drack vi från skålar för det fanns inga koppar eller glas i vårt rum. Vi tänkte gå och fråga i receptionen men det blev aldrig av utan vi fortsatte dricka te ur skålar under hela vistelsen.

Hawaiianska hamburgare! Det fanns en guide med olika sätt man kunde äta dem på. Jag provade merry-go-round vilket innebär att man har kvar tandpetaren och äter runt runt runt.

Var tvungen att prova på grund av namnet, Bästa Deli måste väl vara svenskinspirerat. Det var dock en koreansk kycklingsoppa som inte var så god.

Okonomiyaki med kimchi. Jakob och jag träffade upp våra "barn", en taiwanesisk kompis och en japansk kompis för att äta middag.

Jakob som okonomiyaki-kock. Ser ni hur koncentrerad han är!

Det godaste jag åt i Japan, medai no saikyouyaki! Medai heter Japanese butterfish på engelska och som namnet säger så är den så smörig och smälter i munnen. Saikyouyaki är tillagningssättet som är att man marinerar skurna fiskbitar i miso och annat och sedan grillar den. Om ni åker till Japan så måste ni testa detta!

Jakob och jag var på sushibuffé. Man fick ropa in så mycket man orkade på 90 minuter och de hade ganska bra sortiment och kvalitet där. Restaurangen heter Kizunasushi och finns i Shinjuku. Restaurangen är inte så jämställd eftersom tjejer betalar 3150 yen och killar måste betala 3990 yen för buffé men det kanske är rättvist. Ett tips är dock att inte försöka gå när det är mycket folk eftersom man får röka där inne. När vi var där så satt ett rökande par bredvid oss, inte alls kul för jag kände bara massa rökdoft.

Vi åt ganska mycket bentou för att det var billigt och också för att det var smidigt att kunna äta hemma framför tvn^^

En av förpackningarna ovan innehöll detta. Tonkatsu! Förvånad att köttbitarna inte var mjuka och blöta även efter att vi burit hem det från affären och mikrat det.

Jakob äter tantanmen. Det verkar vara hans favoritnudlar trots att soppan innehåller massa sesamolja.

En dag när vi var trötta så gick vi ut från en restaurang efter att ha ätit lunch och direkt in på nästa ställe som var Mister Donuts. Där satt vi ett tag och smälte lunchen samt åt efterrätt^^ Om man beställer kaffe på Mister Donuts så får man sitta kvar hur länge som helst (eller ja, det får man oavsett vad man beställer) och fri påfyllning. Tyvärr gäller det inte på te.

Jakob köar för att betala våra bentous. Vi var på en känd bentouaffär inuti Tokyo station. Där finns det bentous från olika delar av Japan som man annars (tydligen) inte kan få tag i såvida man inte åker dit.

Curry på Coco Ichibanya. Jag brukar alltid beställa till extra krossad tomat som topping. Man får det uppvärmt i en egen liten skål^^

En av många tårtbitar jag åt. Jag tror att vi åt efterrätt varje dag, oavsett om vi var ute eller hemma.

Det här påminde mig lite om Turkiet där de har en saltig yoghurtdryck. Bra att fylla på salthalten om man svettas. Kan dock inte rekommendera dessa drycker (ja, det finns en hel serie) utan det finns godare sätt att äta salt, exempelvis saltkaramell!

Jakobs favoritrestaurang, Pepper Lunch. Det är en restaurang med köttfokus, förklarar allt hehe

Kakigoori med grön te smak. Den här gången i Japan så åt vi mycket japanska efterrätter och sötsaker. Det här var en av dem. Jakob verkar ha vant sig vid och till och med tycker om rödbönspasta i efterrätter.

Mister Donuts har en ny grej, små minidonuts så att man kan prova många olika utan att bli för mätt!

Första veckan klagade jag på att vi inte ätit så mycket kött så resten av resan blev det köttigt! Det är nice att grilla sitt eget kött.

Den billigste måltiden i Japan. Ris, sallad, soppa och yakiniku(stekt kött)+karaage(friterad kyckling) kostade 650 yen (ca 45 kr). Kedjan heter Chikarameshi vilket betyder kraftmat. Och portionerna var verkligen kraftiga kan jag säga, blev proppmätt. Jag tror att det är en ganska ny kedja för jag såg inte den förra gången jag var i Japan. Kan verkligen rekommendera den om ni åker dit.

Pizza med vitlök och massa ost. Jakob och jag hittade en resturang som hade fokus på vitlök, allt på menyn innehöll den stinkande men ack så goda lök. Förutom pizza beställde vi chorizo och spaghetti med mosad vitlök i, mums!

Varför välja mellan sukiyaki och shabushabu när man kan få båda. Vi var på restaurangkedja som heter Nabezou där man får äta hur mycket man vill av kött och grönsaker. Vardagar till lunch kostar det endast 1344 yen per person och lägger man till 200 yen så får man både shabushabu och sukiyaki. Jag gillade det här stället för att de hade massa goda grönsaker, speciellt massa enokisvamp.