Turkiet dag 4: Akvariet, Minicity och Migros mall

Fjärde dagen bestämde vi oss för att ta oss till den västra delena av Antalya och gå på grejerna där.
 
 
Där finns bland annat världens största tunnelakvarium och något som heter Minicity, en stad bestående av kända turkiska byggnader i miniformat.
 
 
Efter att ha fått hjälp av en snäll turkisk man så lyckades vi hitta busstationen med en buss som skulle köra oss rätt. Inuti staden är det många gator som är enkelriktade vilket gör att busstationerna för av- och påstigning kan finnas på helt olika gator, väldigt förvirrande. På bilden är vi i utkanten av Antalya. Ibland, som här, har de broar som går över vägen så man slipper korsa den och slipper bli överkörd av turkiska bilar som verkar köra lite som de själva vill...
 
 
Ingången till akvariebyggnaden. Akvariet delar lokal med bland annat Black stone glasställe (istället för coldstone), en actionbiograf, snöland och diverse restauranger. Vi gick bara på akvariet. Egentligen ville jag gå i snölandet också. Man fick klä på sig overaller och leka i fejksnö. Men Jakob lyckade övertyga mig om att vi kunde göra sånt gratis i Sverige ändå.
 
 
Inuti akvariet var det fint, speciellt med alla specialsaker de hade inuti fisktankarna. Det fanns en bil, sjunkna båtar, egyptiska statyer och till och med...
 
... ett helt flygplan. Tyvärr kändes akvariet väldigt litet, speciellt för priset (ca 200 kr per person). Vi satt dock kvar i en av salarna väldigt länge och njöt av fiskarna, AC:n och varandras sällskap.
 
 
Här har vi (en del) av tunnlarna. Det var inte en sammanhängade lång tunnel som vi trodde utan flera små som knöt ihop olika salar. Kul att gå i men inte så speciellt.
 
 
När vi kom ut ur akvariet stod solen mitt på himmeln (och jag var hungrig) men vi bestämde oss för att ta oss till nästa sevärdhet, Minicity, innan vi skulle äta. Det låg bara 5 minuters promenad från akvariet men kändes som en helt annan värld. Det var nämligen bara vi där (och två poliser samt en vaktmästare) jämfört med akvariet som hade varit ganska fullt av turister.
 
 
Minicity kostade bara ca 30 kr per person i entré men anledningen till att det var så tomt där var nog för att det var superhett. Miniatyrerna låg ju utomhus utan skydd mot solen och det var mitt på dagen...
 
 
Känner ni igen den här byggnaden? Det är en miniatyr av "The fluted Minaret" som Jakob posade med för några dagar sedan. 
 
Det här är Hagia Sofia i Istanbul. Dit skulle jag vilja åka någon dag^^
 
Efter Minicity gick vi hela vägen tillbaka till ett köpcentrum som heter Migros Mall. Det låg vid busstationen där vi gått av och förbi akvariet. Vi köpte var sin flaska med 500 ml vatten vid Minicity och när vi kom till köpcentret var vattnet slut. Så törstiga och varma var vi.
 
 
Väl inne letade vi efter foodcourten. Jag såg att de hade KFC! Yummy. Jakob åt kebab igen. Jag var redan trött på det. Gillar inte allt bröd man får till kebaben, vill hellre ha ris eller potatis.
 
 
Efter maten var jag proppmätt men tjatade på Jakob om att han skulle köpa något sött till mig, efterrätter går ju ner i en annan mage^^ Jag trodde att han skulle köpa en glass eller något på snabbmatsställena men han gick till ett café och köpte en väldigt maffig kaka. Den var supergod dock, innehöll massa nötter (vilket betydde att jag åt upp den själv) och var täckt av kokos. 
 


Sedan ville jag gå i mataffären. Jag tycker att det är jätteskoj att se hur vanliga ställen som mataffärer ser ut och vad som finns att köpa för vanliga människor (dvs inte turister). Måste säga att jag inte blev besviken av efterrättshyllan. Affären hade även mycket ost och en delikatessavdelning med turkish delight och andra godsaker.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Åh, jag avskyr att gå in i akvarium och så är det en massa småbarn som skriker. Akvarium ska ju vara lugna och avslappnande där man kan njuta av fiskarna och känna hur mäktigt vattnet är. Istället så kommer en massa skrikandes ungar och bankar på glaset :/ Trots det så gillar jag ändå att gå på akvarium :p

2013-08-25 @ 18:01:49
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Ja man borde gå när det inte är så mycket folk. I alla filmer med romantiska akvarieögonblick så är huvudpersonerna alltid ensamma där^^

2013-08-26 @ 16:08:16
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0