Turkiet dag 2: Arkeologiska muséet, promenad genom staden och bad

Vår första heldag i Turkiet tog vi det ganska lugnt. 
 
 
 
Här är en bild på hur vår byggnad såg ut.Vi bodde alltså på högsta våningen och hade därför massa trappor att gå varje dag.
 
 
Jakob beundrar samligen av antika stenar och statyer i vår innergård. Den passerade vi varje dag på väg till och från restaurangen och för att komma ut och in ur hotellet.
 
 
Efter att ha solkrämat oss ordentligt tog vi tram till Antalyas arkeologiska museum som ligger vid en av stränderna, Konyaalti beach. Stranden ligger nedanför massa klippor så det tar ett tag att gå ner dit.
 
 
Muséet var stort och framför allt luftkonditionerat så vi trivdes där. Det var bra skyltat på engelska, nästan för mycket text tyckte jag men Jakob var intresserad och läste säkert allt medan jag stod framför AC:n.


 
Efter muséebesöket bestämde vi oss för att gå ner till stranden och titta men Jakob hade inga badkläder plus att vi hade kamera och andra värdesaker med oss så vi bestämde oss för att bada senare istället.
 
 
Det tog ganska lång tid att gå ner till stranden eftersom vägen slingrade sig och det var supervarmt. När vi kom ner såg vi att det var stenstrand så vi badade faktiskt aldrig där. Men det var fin utsikt med havet och berg i bakgrunden.

 
Vi bestämde oss för att ta gå tillbaka till hotellet istället för att ta tram eftersom det såg ganska enkelt ut att bara följa kusten. Problemet var att det var så varmt. Jag vet inte hur många vattenflaskor vi tog oss igenom.
 
 
Vi bestämde oss för att äta lunch på en restaurang vid vägkanten eftersom klockan närmade sig 16 och jag var jättehungrig. Jag tror inte att de som jobbar där brukar få många utländska kunder för de var tvungen att springa och hämta någon som kunde engelska. De hade ingen meny heller utan man fick peka på vad man ville ha.
 
 
Vi beställde varsin portion av kyckling och couscous. Jakob beställde även en bönröra. Sallad och bröd kom de också ut med. Vi trodde att vi skulle bli serverade kyckling och couscous på en tallrik, istället kom de ut med 5 tallrikar mat och en tallrik sallad... Så ni som åker till Turkiet i framtiden, lär er att säga att ni bara vill ha lite av varje rätt eller välj bara en rätt.
 
Efter maten fortsatte vi att gå och kom snart till gamla staden.

 
Här poserar Jakob med "The fluted minaret". Massa turister som tog såna bilder så vi hängde också på.
 
 
Taken i gamla stan.
 
 
Det här är Hadrian's Gate. det byggdes år 130 så det har stått här ett tag.

 
Inuti en souvenirbutik som är en omgjord gammal byggnad. Undrar om människorna var kortare förr.
 
På kvällen gick vi till närmsta strand, som ligger inuti/tillhör en restaurang så man måste betala inträde på 11 lira/person (ca 40 kr). Det var skönt att bada och man fick solstolar och parasoll så inte helt bortslösade pengar. Jag blev dock biten av en fisk på hälen där jag hade skavsår. Som tur hann den inte ta en tugga av mig förrän jag skakade av mig den...
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: little B

omg så mycket mat ni fick lol

2013-08-23 @ 19:19:31
Postat av: Helena

yup det var massa mat. kostade sammanlagt 200 kr för oss båda.

2013-08-23 @ 20:33:31
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: Anna - Boktycke

What? Blev du biten av en fisk??? Hur stor var fisken? haha, kul att ni fick så mycket mat :p Var det gott då?

2013-08-23 @ 21:12:35
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

jo, jag blev nafsad av en fisk och Jakob också. Vi såg aldrig den men vi kände när den kom förbi. Kanske simmade vi i fiskens territorium och så kände den bloddoft...

maten var ok. Jakob gillade bönsalladen och jag tyckte om auberginerna i kycklinggrytan men vi skulle inte ha beställt så mycket... blev trött på den medan vi åt hehe

2013-08-24 @ 14:34:55
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0