Turkiet dag 1: Hotelletrummet

Vår resa till Antalya började tidigt på morgonen den 13 augusti då Åsa körde oss till flygplatsen. Efter att ha checkat in, växlat pengar och hittat till rätt gate boardade vi ett plan mot Norge. Flyget tog ca 1 timme och sedan fick vi vänta i Norge ett litet tag innan vi flög ca 4 timmar till Antalya. Både Jakob och jag blev väldigt sömniga i början och slutet av  alla våra flygningar under den här resan. Vaknade dock till mot mitten av resan och tror att jag såg när vi flög över Istanbul.
 
När vi kom fram till Antalyas flygplats hade vi ingen aning om hur i skulle ta oss in till stan och hotellet. Det enda vi visste var att det var billigast att ta bussen men det fanns inga skyltar om var bussarna gick alls. Vi frågade några och efter deras instruktioner ställde vi oss för att vänta vid en parkeringsplats för bilar. Det kändes lite konstigt men efter ett tag kom en buss (nr 600) och tog med oss till slutsatationen på andra sidan stan där vi bytte till tram som tog oss till hotellet. Egentligen hade vi kunnat hoppa av busen efter 20 min och bytt till tramen eftersom de korsade varandras spår då men vi hade ingen aning så vi åkte hela vägen till slutstationen och fick en sightseeing av staden.
 
Hotellet var ganska lätt att hitta, det fanns skyltar på husfasaderna som pekade oss rätt. Vårt hotell hette Alp Pasa (uttalas alp pasha) och låg i gamla stan i Antalya. Trots att det var en gammal stad med ganska trånga gator, butiker och hotell överallt och massa turister så körde ganska många bilar där så att man fick vara uppmärksam och trycka sig mot väggarna när de passerade.
 
 
 
Efter att vi checkat in på hotellet var klockan närmare 17 (16 i Sverige) och vi hade inte ätit lunch så jag var jättehungrig. Vi tog oss till en restaurang i närheten och åt vår första turkiska mat vilket bestod av kebab på olika sätt. Jag var så hungrig att det inte blev några bilder men det var gott i alla fall.
 
 
Efter den sena lunchen återvände vi till hotellet. Jako tog en middagslur på vår balkong och jag satt och läste lite. Sedan var det dags för middag. Middagen serverades varje dag från 19.30 till 22.00. Det fanns sittplater utomhus vid poolen eller på avsatser runt omkring och även inomhus under tak. Alla borden hade tända ljus och det fanns en pianist som spelade under middagen så stämningen var bra.
 
På kvällen badade vi bubbelpool, kollade lite på turkisk tv och lade oss ganska tidigt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Åh älskar reseinlägg! Bra med video också så att man ser hur rummet ser ut på "riktigt". Gick det bra att dela balkong med grannen?

2013-08-23 @ 21:09:05
URL: http://boktycke.se
Postat av: Camilla

Är det bara jag eller har du annorlunda dialekt i videon? :p

2013-08-24 @ 00:43:24
Postat av: Helena

Anna: ja, kom på att det är roligare att titta på video än bilder i framtiden när man vill minnas. Det gick jättebra att dela balkong/ingång med grannen. På sju dagar såg jag inte dem en enda gång medan Jakob såg dem en gång.

Camilla: hehe vad är det för dialekt jag har? Hör inte själv men folk säger att jag byter mellan skånska och "vanlig" svenska ibland.

2013-08-24 @ 14:32:15
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0