Odlingsdax!

Idag har jag sått lite frön. Det börjar ju ändå bli varmare så jag tänkte att det var dags att börja odla kryddväxter igen. Den här gången valde jag att odla persilja, timjan, citronmeliss och basilika.
 
Mamma påstår att man inte ska vattna med kranvatten för att det är giftigt. Hennes metod är att spara kranvattnet i flaskor i en vecka och sedan vattna med det vattnet. Jag frågade henne varför det var så och hennes svar var att hennes kompis sagt det. Jag sa då att om kranvattnet var giftigt så skulle väl vi dött av det för länge sedan och frågade hur metoden att spara vattnet i en flaska under en vecka tog bort giftet. Det kunde hon inte svara på och sa sen att det var för att vattnet inte skulle vara för kallt och att jag skulle sluta vara uppkäftig.
 
Jag tycker att det är synd att mamma inte ifrågasätter saker mer utan bara tänker "min kompis sa det, då måste det vara sant". Jag menar, det kanske mycket väl är sant att man inte ska vattna med kranvatten och att det är bättre att ha sparat vattnet lite innan man använder det, men varför? Mamma tänker inte efter alls utan godtar bara allt folk säger. Det är ju i och för sig fördelaktigt för mig eftersom jag vet om det här samt att hon litar på mig... Fast jag önskar ändå att hon kunde tänka efter lite själv istället för att lita på allt som hennes kompisar och som tv säger.
 
 
Nåja, det är i alla fall fint väder!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Vad händer om hon hör en annan kompis som säger att man ska vattna med kranvatten då? Är det hur djup vänskapen är som bestämmer vem man ska lita på? :p


2013-04-01 @ 12:34:39
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

hehe jo det kan man undra. Det kanske är den som är mest övertygande.

2013-04-01 @ 19:04:41
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0