Första gången på arbetsförmedlingen

Idag har jag för första gången besökt Arbetsförmedlingen. Jag förberedde mig igår kväll genom att gå in på deras hemsida och fylla i min information etc. Sedan skrev jag ut betyg och andra intyg för det skulle man ha med sig.
 
Jag kom till arbetsförmedlingen lite efter kl 11. Efter att ha stått i en kö ett tag så fick jag hjälp. Han skrev in mig och satte mig vid en dator för att jag skulle skriva ut ett jobb - vad som helst -  som jag ville söka. Efter det skulle jag vänta tills det blev min tur enligt nummerlappen.
 
Måste säga att det inte var jättelönt att ha förberett sig eftersom jag fick vänta ganska länge, vilket kan ha berott på att det var lunchtid. Jag kunde nog ha suttit kvar vid datorn en stund och fyllt i information. Det är nog i och för sig mer avslappnat att göra det hemma. En annan observation är att alla som arbetar på Arbetsförmedlingen verkar väldigt snälla och hjälpsamma. Inte bara passivt utan uppmärksamt. Jag såg flera som frågade folk om de behövde hjälp, inte bara väntade tills de blev tillfrågade.
 
Ca kl 12.30 var det min tur och jag fick följa med en person upp till andra våningen. Jag visste inte ens att de hade en andra våning. Det är rätt stort där. Väl uppe så frågade hon om vad jag hade studerat, vad det innebär, vad man kan bli (det är det jag vill ha hjälp med!) och vad jag ville jobba med. Hon tog en snabb titt på mina utskrivna papper och genom det så hade hon verifierat dem (?). Jag fick alltså tillbaka mina betyg och intyg och behöver inte ta med dem mer.
 
Hennes råd var att söka många jobb, även sådant som Mcdonalds eller vaktmästare. Vad som helst bara man får in en fot. Jag vet inte riktigt, jag ska väl fokusera på sånt jag vill arbeta med men söka annat också. Hur gjorde ni/ska ni göra vid jobhunting? 
 
Jag måste gå tillbaka med ett intyg på att jag arbetat på restaurang. Sedan skulle jag inte bli kallad förrän i mitten av maj. Hoppas att jag har hittat något tills dess!

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Jag har faktiskt aldrig varit på arbetsförmedlingen på grund av personlig jobbjakt (har följt med andra dit men aldrig varit där för mig själv). Om man är examinerad civilingenjör så känns det inte som att man behöver ha hjälp av arbetsförmedlingen, iofs så var jag arbetslös i 6 månader så det kanske skulle ha gått snabbare om jag hade gått dit. Å andra sidan var det rätt dåliga tider när jag gick ut så det var väl därför det gick som det gick. Men hur som helst, jag hittade jobben via jobbsidor som bravura, framtiden osv. Kollade givetvis på arbetsförmedlingens lediga IT-jobb också . Sökte cirka 30 jobb/tranieetjänster och fick gå 3-4 intervjuer, sen fick jag jobb. Sen när jag väl fick första jobbet så fick jag mitt andra jobb direkt ett halvår senare :D

2013-04-02 @ 21:16:10
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Mmm.. det känns som rätt dåliga tider just nu också. Jag tror inte arbetsförmedlingen gör något konkret för att hjälpa en, man får ju ändå söka jobben själv, så du missade nog inget genom att inte skriva in dig.

Men sökte du bara 30 jobb på 6 månader? Och fortsatte du söka efter att du blivit anställd till första företaget? Arbetsförmedlingen kanske har rätt, bara man får in en fot så går det lättare sen^^

Tack för kommentaren! Känns bra att få veta lite om hur andra har gjort^^

2013-04-03 @ 09:27:59
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: bettan

ingen gurka på min hamburgare tack Xd hehehe skoja. lycka till! det kommer gå bra vad som än händer:D

2013-04-03 @ 10:46:11
Postat av: Helena

hahah smyger in lite kimchi istället. ^^ Tack, jo det kommer nog gå bra, bara jag sätter igång o söker ordentligt

2013-04-03 @ 16:07:26
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: Anna - Boktycke

30 jobb på sex månader var ju typ mycket med tanke på att jag bara sökte i Skåne och bara efter teknikjobb. Sökte typ 4-5 i stockholm också men jag ville ju egentligen inte flytta dit. Fanns inte så många jobb uppe så jag sökte i princip alla som inte krävde minst 10 års arbetserfarenhet.

2013-04-03 @ 21:44:11
URL: http://boktycke.se
Postat av: Anna - Boktycke

Glömde svara på din andra fråga. Yes, jag slutade att söka när jag fick jobb :p Sen fick jag i stort sett napp direkt när jag sökte mitt andra jobb. Hade ju planerat att vara "ledig" ett tag men jag fick ju börja på det andra jobbet en vecka senare.

2013-04-03 @ 21:45:18
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Oj, jag som tänkte söka 3 jobb om dagen hehe. Nä, det finns inte så många av mina jobb heller, och de som finns kräver ofta erfarenhet. Funderar dock att söka till andra ställen än Skåne också. Just nu söker jag ett i Japan, vi får se hur det går ^^

2013-04-04 @ 15:37:29
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0