Körlektion 3

Varför bokar jag en körlektion kl 8 på morgonen när jag annars är ledig? Idag hade jag tänkt reta Jakob genom att stanna kvar i sängen när han måste ut och gå på tenta. Tji fick jag när jag kom på att min körlektion börjar samtidigt som tentan. Jag vaknade kl 6.30 för att hinna äta frukost och byta om, sedan cyklade jag iväg kl 7.30 medan det fortfarande var mörkt ute. Väl framme var min handledare sen fem minuter (=50kr) och jag fasade för att han skulle vara sjuk och att jag då hade cyklat ut i onödan. Som tur dök han upp och jag fick lite tid extra i slutet av lektionen istället.

Dagens körning gick inte alls bra. Jag skulle öva mer på nerväxlingar och stanna vid anvisning men gjorde inga framsteg alls. Kanske berodde det på den tidiga morgonen, morgonrusningen eller att det började snöa, eller så berodde det på att jag kände mig lite väl duktig förra gången och inte gick genom teorin hemma så mycket som jag borde.

Hur som helst, dagens lektion gick ut på att jag svängde runt i industriområdet och övade på att göra sväng på 2:ans växel där motorn ska gå på tomgång samt sväng med 1:ans växel där man först måste stanna helt och sedan krypköra. Det svåra tycker jag är att det är så mycket samtidigt. Jag måste ha koll på pedalerna samtidigt som jag ska tajma svängen med annan trafik samtidigt som jag ska styra lagom mycket med ratten.

Svänga på 1:ans växel gör man alltså när sikten är skymd och om det är trångt. Det går långsammare på 1:an och då hinner man styra ordentligt samtidigt som det är säkrare för att man stannar, tittar och sedan kör. Det går till så att man långt innan korsningen bestämmer sig för vilken växel man ska ha. Om det är 1:an så ska man sakta ner genom att ta bort foten från gas, bromsa och ha i kopplingen. När man har stannat helt innan korsningen så lägger man i 1:an, hittar dragläget, söker av trafiken, blinkar och sedan kan man krypköra med hjälp av kopplingen. Efter svängen gasar man och växlar upp.

Ska man svänga på 2:an så ska man inte stanna bilen helt som man gör ovan. Nu ska man istället (om man inte redan är på 2:an) sakta ner, växla ner till 2:an och sedan med kopplingen uppe köra genom svängen. Såklart efter att man blinkat och tittat trafiken.

Det jag har problem med är att få mina fötter att samverka med min hjärna. Jag vet att jag ska svänga på 2:an men mina fötter hänger inte med. Det jag behöver är nog mer träning.

En annan sak som jag måste öva mer på enligt Henke är styrningen. Om man kör på 1:an så måste man vrida ratten mycket mer för att svänga än om man kör på 2:an. Vi körde runt en liten gräsrefug med olika växel för att känna på det lite men även där behöver jag mer övning. Jag tror att det är svårt för mig eftersom jag, när jag kört ett tag, glömmer bort vilken växel jag är i och därför styr för mycket/för lite. Dessutom har jag problem med att komma ihåg att jag inte sitter i mitten av bilen utan till vänster vilket gör att jag ligger för långt till vänster på vägarna.

Jag ser verkligen fram emot att få öva i Tierp och överraska Henke när jag kommer tillbaka. Kanske kan jag till och med backa och starta i uppförsbacke tills dess.

Just nu sitter jag på biblioteket och väntar på att affärerna ska öppna så att jag kan gå och handla de sista julklapparna.

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Oj, du har typ kommit längre än mig redan :)



Men har du övningstillstånd med folket i Tierp då? Man måste ju gå på en sån där supertråkig utbildning för att bli handledare.

2011-12-16 @ 13:10:04
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: han i tierp

vi i tierp har gått alla tänkbara utb som finns! sen blir det mycket lättare med min bil! bara att lägga i 4 wd + lågvxl så flyttar vi alla hinder på vägen :-)

2011-12-19 @ 09:00:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0