Midnattstrip till Tsukiji

I natt var jag och kompisar på en nattlig resa till Tsukiji fiskmarknad. Jag var där för två år sedan men jag ville dit en gång till inte minst för sushifrukosten!

Det började klockan 22 på natten då 20 stycken energiska studenter och en lärare samlades på skolan för att tillsammans åka in till Tokyo.



Efter 2 tågbyten så kom vi fram till en station i närheten av Ginza. Då var klockan snart tolv och vi gick in på Denny's, en familjerestaurang, för att slå ihjäl några timmar och för att äta lite nattmat dvs efterrätt!



Kan ni gissa vilken som var min efterrätt? Ledtråd:Kiwiglassen var god!

Anledningen till att vi spenderade någon timme på restaurangen var för att vi skulle sova på ett mangacafé i väntan på att fiskmarknaden öppnade men det var billigast att bara vara på mangacaféet tre timmar. Så vid ca kl 01.00 gick vi från restaurangen genom ett fortfarande ganska så livligt Ginza och kom fram till något som jag har velat besöka sedan jag kom till Japan. Tre timmar på det här mangacaféet kostade ca 1000 yen och då ingick allt man kunde dricka, manga och datorer samt sköna stolar.



Den här fåtöljen spenderade jag tre timmar i men jag sov bara en halvtimme för det fanns en bra manga som jag velat läsa där. Det var ganska mysigt, man fick ett eget bås med fördragbara gardiner.



Såhär såg det ut. Lite trångt men inte många som rörde sig ute i korridorerna ändå.

Vid 4-tiden så tog vi oss ut på gatorna igen och nu var det ganska ensligt och tyst, i alla fall tills vi kom fram till de större vägarna. När vi var framme vid Tsukiji så kändes det som om det var tidig kväll istället för tidig morgon på grund av alla morgonpigga fiskare och fiskhandlare.



Det började snöa medan vi gick och snöfallet blev bara värre och värre, när jag kom hem vid 8 på morgonen så höll det fortfarande på. Fast när jag gick upp vid kl 14 så var det solsken och allting hade smält. Tänk så många gånger det kanske har snöat på natten utan att jag ens vetat det för att allting smält tills morgonen...



Det var stort och kallt på Tsukiji. Vi fick fråga om vägen tre gånger innan vi hittade till tonfiskauktionerna.



På vägen dit så fick man bland annat se hur man skär upp stora frysta fiskar. Sågen liknar den vi hade på träslöjden.



Dde små lastbilarna fanns överallt och om man inte gick riktigt nära vägkanten så kunde man bli påkörd.



När vi var på Tsukiji för två år sedan så fick man gå som man ville i auktionssalen och se på de stora frysta tonfiskarna men nu så är besökare begränsade till en smal remsa av golv där vi inte är i vägen.



Vi var där i ca en timme och såg på medan de förberedde för auktionen genom att rada upp fiskarna och klistra på nummerlappar och sen såg vi lite av auktionen också. Mycket högljutt sjungande av auktionsförrättaren och diskreta handsignaler från bjudarna.



Det har blivit väldigt strikt sen vi var där sist. Nu fanns dessa skyltar lite här och var och en vakt gick runt och höll upp en "No Flash"-skylt.
Ungefär vid kl 6 lämnade vi fiskmarknaden och tog oss till den delen av Tsukiji där de säljer mat.



Det snöade fortfarande och var iskallt. Vi passerade många dyra sushirestauranger innan vi hittade det här stället som serverade fisk och skaldjur på ris billigt. Tyvärr var det inte inomhus utan mer under en takbelagd gränd så mina redan frysna tår tinade inte upp medan vi satt där.



Det blev bättre, mycket bättre, när maten kom! Jag valde en kaisendon (海鮮丼) med 7 sorters pålägg. En tidig men oerhört god frukost.

Efter maten så åkte vi hem och sov.

Ps. Jag har märkat att inlägg som jag har publicerat inte kommit upp på bloggen. Måste kanske maila blogg.se igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0