Oden-test

I tisdags bestämde jag mig för att äta oden till  middag. Oden är olika saker som kokats flera timmar i en saltig soppa. Det brukar vara saker som rättika, fiskbullar, köttspett osv. Olika saker kostar olika mycket så man väljer sjäv vilka bitar man vill ha.
Jag köpte tre olika saker från Lawson Convenience Store (som Seveneleven) och tre från en liten affär i grannskapet. Det kostade ca 300 yen för dessa 3 bitar på båda ställena.


Den vänstra är från Orijina Bentou och den högra från Lawson


Orijina Bentous soppa var saltig, djup och stark. God!


Lawsons soppa var som ni kan se mörkare och väldigt mycket saltigare, inte så god...


Oden kan man dippa i senap. Den till vänster fick jag från Orijina Bentou, den var lite rinnig. Den till höger fick jag från Lawson. Båda har ungefär samma smak som svensk korvsenap, den starka varianten. Fast eftersmaken är som wasabi.



Pratar man om oden så tror jag att daikon (rättika) är en av de grejer som man först tänker på. Daikon är också den grej som jag helst ville prova. Orijina Bentou till vänster, lite besk, inte så gott med senap till. Lawson till höger, saltig, passade ganska bra med senap.



Ganmo heter de här friterade tofubullarna med olika innehåll. Den vänstra från Orijina Bentou hade väldigt god svamp i, den var dock lite torr. Stort plus för att svampbitarna var så stora. Den högra från Lawson var saftig men smakade inte så mycket.


Fukuro betyder påse och som ni kan se så har de fått sitt namn efter sitt utseende.
Utanpå ser de likadana ut men inuti var de olika.


Inte så aptitlig bild kanske men jag tror inte att det är meningen att man ska ta isär dem. Hur som helst, den till vänster är från Orijina Bentou och innehöll en söt, kletig, vit massa. Den högra från Lawson innehöll den kletiga massan och dessutom korv/köttbitar och svamp. När det gäller fukuro så hade Lawson en klart godare variant, inte bara på grund av extra innehåll men också för att tofupåsen var godare.

Så, var kommer jag att köpa min oden i framtiden? Det är inte bestämt än. Måste testa flera sorter från fler affärer!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, det ser ut som om du bara äter en massa god mat hela dagarna. Iofs samma sak som jag gjorde när jag va i S.K ^^ Posta gärna upp lite fler bilder på annat som typ ditt Campus det skulle vara intressant o se.

2009-10-24 @ 00:44:33
Postat av: Helena

mm mat....

hehe ja campusbilder, jag har aldrig tagit med stora kameran till campus för jag har så mycket annat med mig.. men idag, fast det är lördag ska jag dit på en forskarrumgrej så då tar jag med kameran. ska kolla batteriet!

2009-10-24 @ 02:29:49
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0