Turkiet dag 3: Parken, shopping och mer bad

Dagen före tog jag inte med kameran när vi åt frukost men idag filmade jag lite.

 
 
Det är några ojämna trappsteg vid slutet av första trappan som jag snubblade på varje dag! Ni kan höra mig skrika till på videon...

 
Allt ser kanske inte superfräscht ut men det kan bero på att vi kom till frukostbuffén en halvtimme innan den stängde. Andra dagar när vi varit där tidigare har det sett bättre ut. Det fanns en station för dricka som var lite undangömd inomhus. Allt inomhus var förresten så mörkt. De hade inga lampor utan bara tända ljus även på morgonen. Sedan fanns det det en station för kaffe och te. De hade dock ingen äppelte utan bara vanliga tepåsar med örtteer. Jag drack nog bara te en eller två gånger för det var så varmt varje morgon i restaurangen utan AC när man precis kom från sitt svala rum.
 

Efter frukosten gick vi till en park som fanns in närheten.


Gatorna i gamla stan är fyllda med små souvenirbutiker och restauranger.
 
 
I parken var det ganska tomt förutom på trädgårdsmästare som vattnade och fixade. När vi kom tillbaka på kvällen en annan dag så var det fullt av folk. Det måste bero på att det är mycket svalare och skönare på kvällen en på förmiddagen.
 
 
Vi lekte runt på lekplatserna och provade de olika träningsmaskinerna.
 

Efter att ha shoppat lite souvenirer i en av basarerna i närheten av gamla stan så åt vi lunch. Även den här gången råkade vi (eller rättare sagt jag, det är alltid jag som beställer av någon anledning...) beställa för mycket mat. Först kom den obligatoriska sheperd's salad.
 
 

Sen kom all vår andra mat... Till detta hade vi även nybakt bröd. Jag skyller på att restaurangägaren ljög för mig. När jag beställde så sa jag att vi skulle dela på en pide (turkisk platt pizza) som förrätt. Han sa att de var välidgt små och höll upp en cirkel med tummarna och pekfingrarna mot varandra. Så jag beställde två pizzor och sen varsin kebabtallrik åt oss... Nåja, det blev inte så mycket mat över i alla fall.
 

Efter maten och lite mer shopping så gick vi tillbaka till hotellet för att byta om. Vi köpte souvenirer och tre matchande tröjor var. Ett par turistig (de ovan),ett par rosa (försäljaren tvingade Jakob, jag sa att Jakob inte ville ha rosa men Jakob lyssnade mer på försäljaren än mig, nu får han ha rosa på sig hehe) och ett par gröna tjocktröjor vi kan ha i Sverige i framtiden.
 
Sedan spenderade vi eftermiddagen med att bada på samma ställe som igår. Jag somnade på stranden under ett parasoll men blev ändå solbränd. Blev inte biten av någon fisk i alla fall.
 

 
Sen åt vi middag på hotellet. Här är lite vad det kunde vara för mat.
 
 
Förrätter. Det rosa riset omlindat med svart på vänstra sidan av tallriken visade sig vara en bit sushi. Fusionsushi för det fanns inget i den förutom rosa ris men det smakade sushiris. Och höljet var inte nori utan något tjockare men det smakade nori...
 
Jag tyckte att huvudrätterna på vårt hotell var lite dåliga. Det var visserligen olika saker varje dag men inget var supergott. Jag åt mest förrätt och efterrätt.
 
Varje dag tog vi den obligatoriska vattenmelonen och sen fanns det alltid olika baklava och ofta tårta också.

Kommentarer
Postat av: bettan

åh hotellet ser superfint ut, badade ni i poolen där?? maten ser helt ok ut, men den där pizzan som ni beställde såg jättegod ut~ gillar att du pratar både kanto o svenska i videorna..haha var de till mamma eller? :P

2013-08-23 @ 19:19:09
Postat av: Helena

nä vi badade aldrig där för det var så omringat av folk. dessutom var den djupare än den såg ut, jag skulle inte kunnat stå upp i den...

pizzan var ok men båda var lamm så det smakade lite kofta hehe.

yup, tänkte om mamma skulle kolla så kunde det vara bra att det var på kinesiska^^ de flesta som läser den här bloggen kan ju båda ändå

2013-08-23 @ 20:37:56
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: Anna - Boktycke

Yay video! Men man såg inte så mycket av huvudrätterna, mest ånga och någon annans ryggtavla :p

Var maten god då? Tyckte att det inte såg så hygieniskt ut med flugor runt frukostmaten.

2013-08-23 @ 21:36:42
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

heheh jo det var lite pinsamt och turistigt att filma så jag försökte vara diskret och inte filma för mycket. Huvudrätterna var inte så mycket att se ändå tror jag. Ofta någon köttgryta (kyckling, lamm eller lever av något slag), grönsaker fyllda med ris eller köttfärs, stekt fisk, stekt potatis, ris, pasta, köfte (turkiska köttbullar) eller liknande.

maten var god men efter sju middagar av nästan samma saker så längtade jag verkligen efter kinesisk mat eller svensk mat eller något som inte var turkiskt hehe

vet inte om det var superhygieniskt, vi blev inte magsjuka i alla fall^^

2013-08-24 @ 14:39:35
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0