Intervjun

Så tänkte dela med mig lite om hur intervjun gick. Innan intervjun var jag sjukt nervös och mitt hjärta dunkade men när det satte igång så koncentrerade jag mig på att prata och svara på frågor och blev mycket lugnare. Hur gick då intervjun till? Jag tänkte skriva ganska detaljerat så att andra jobbsökare som råkar komma till den här bloggen kan få lite hum om vad som händer.
 
Intervjun var alltså med Volvo - UD Trucks i Japan. Jag fick ett dial-in nummer och en deltagar-kod och blev kopplad till ett konferenssamtal. Jag ringde lite tidigt så fick vänta i luren medan de andra kopplade upp sig. Men bättre att vara tidig än sen tror jag.
 
Intervjun började med att intervjuaren presenterade sig, jag tror hon är från Frankrike, sedan presenterade två managers sig, de var båda japaner. Det första som intervjuaren sa var att positionen som jag söker för har ändrats, från att vara placerad i Saitama, Japan så är det nu i Bangalore, Indien men att man flyger till Japan en gång i månaden.
 
Första frågan jag fick var "Berätta om dig själv". Jag pratade lite om min utbildning, lite om min personlighet och lite om fritidsintressen. Jag tror att de förväntade sig ett längre svar men jag ville spara lite saker till de andra frågorna.
 
Sen kommer jag inte ihåg ordningen på de andra frågorna men de var:
 
Vad tycker du om att resa mycket?
Är du en ledare eller en följare i ett team?
Styrka och svagheter?
Vilken sorts människor tycker du inte om?
Hur hanterar du den sortens människor?
Tycker du om japansk mat?
Varför vill du arbeta i Japan?
Hur hanterar du en konflikt med din manager?
Vad är dina fritidsintressen?
Vad tycker du om att arbeta i ett internationellt team?
Varför vill du arbeta på Volvo?
Vad hade du för svårigheter på universitetet?
Vad gör du om du inte kommer överens med kommer överens med ditt team?
 
Jag gav ganska korta  och koncisa svar på allt för jag vet att jag har en tendens att prata på som inte leder någonvart om jag inte stoppar mig själv.
 
Sen fick jag tillfälle att ställa lite frågor till dem:
 
Kan ni berätta mer om ert team?
Jag fick ganska utförliga svar fast det kan ha berott på att jag ställde följdfrågor. Teamet som den här positionen hör till är 17 personer och de jobbar med att säkra kvaliten för UD Trcks produkter i Asien. 8 personer kommer att placeras i Indien. Egentligen sa hon ganska mycket mer men jag vet inte hur mycket jag ska säga.
 
Hur ser en vanlig dag ut för er?
De berättade lite mer om vad de personligen gjorde.
 
Kan ni ge exempel på hur ni har upplevt the Volvo Way i ert arbete eftersom UD Trucks är ganska nytt inom Volvo (de tillhörde Nissan innan)?
Japanerna var de som hade bytt till Volvo med UD Trucks och de gav svar som att man fick många möjligheter, att det var mer internationellt, vidareutbildning etc.
 
Till sist berättade intervjuaren att 36 personer hade ansökt och att jag var en av fem som gått vidare till intervjun. Nästa steg är en videointervju, jag får veta om jag gått vidare i slutet av veckan, och efter det finns det ett personlighetstest.
 
Allt som allt tog intervjun 50 minuter.
 
Jag vet inte alls hur det har gått men jag känner ändå att jag är nöjd. Det var en bra erfarenhet. De kanske tyckte att jag gav lite korta svar men de sa det inget om. Jag bad dock intervjuaren om feedback så jag hoppas att hon får tid till att maila mig något. Jag känner dock att jag kunde ha pratat mer om annat och visat upp fler sidor av mig själv men å andra sidan, om jag går vidare till andra intervjun så har jag något att prata om då.
 
En sak som jag är lite osäker på är att positionen flyttats till Indien. Är det vad jag vill med min karriär? Förmodligen kan jag placera om mig inom Volvo till Japan och Sverige i framtiden men jag kommer att spendera minst 12 månader i Indien.

Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Det låter ju jättelovande att du var en av de fem som hade gått vidare! Men kommer du att tacka ja om du får jobbet? Det är ju ändå i Indien, no beef for you :p Men å andra sidan är det en jättenyttig erfarenhet och superbra att ha i cv:et för framtida jobbansökningar. Så det kan ju vara värt att "offra" 1-2 år i Indien för att investera i en bättre framtidskarriär, kanske.
Hoppas att du kom vidare i vilket fall! Vet du när du får besked?

2013-04-16 @ 10:45:04
URL: http://boktycke.se
Postat av: Helena

Ahh!! Jag kom inte att tänka på att de inte äter biff i Indien. Oh noes!!! Men jag får i alla fall åka till Japan en gång i månaden, får väl äta på mig en massa då. Om jag får jobbet det vill säga. Jag skickade ett tackmail lite efter intervjun och fick feedback. Hon skrev bland annat:

You were well organized, structured and clear when providing the answers to the questions. Your communication skills are very well developed.

Det låter väl lite lovande i alla fall. Men jag vet inte, de kanske söker någon som är mer professionell.

2013-04-16 @ 12:57:44
URL: http://chokladte.blogg.se
Postat av: bettan

shit så nervöst/spännande! wow ändå skillat att vara i top fem!! :O om du får jobbet så tycker jag du ska köra, bra erfarenhet och om du tycker att det inte passar dig efter några månader så kan du alltid åka tillbaka eller söka ett nytt jobb. (fast iofs så verkar indien farligt nuförtiden hehehe...*rapes n shit*)

2013-04-16 @ 13:13:18
Postat av: Helena

heheh att indien var farligt var också det första jag tänkte men när jag kollade upp Bangalore efter intervjun så verkar det var relativt säkert. Det är i södra indien till skillnad från Delhi (där våldtäkterna ägt rum) som är i norr.

Jag tror inte det handlar om skills att jag var i topp fem, det var bara det att jag råkade ha rätt profil. Har ingen aning om jag kommer att gå vidare.

2013-04-16 @ 16:22:01
URL: http://chokladte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0