Coq au vin

Ett av recepten jag tog till för att få slut på vinet.

Ingredienser

1 färsk kyckling (vår var på 1.3 kg)
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl vatten
1 till msk smör
12 schalottenlökar
2 små morötter
200 g champinjoner
1 kycklingbuljongtärning
5 dl rött vin
2 vitlöksklyftor
0.5 tsk timjan
2 lagerblad
100 g rökt fläsk
1 purjolök
2 msk potatismjöl + lite kallt vatten

Tillvägagångssätt

  • Skär kycklingen i 8 bitar stod det i kokboken men jag fick till 10. Det funkade ändå. Glöm inte att skrubba bitarna i kallt vatten för att få bort blod och fjun.
  • Skala schalottenlöken.
  • Rengör och skär champinjonerna i fjärdedelar.
  • Skala och skär morötterna i 0.5 cm tjocka skivor.
  • Rengör och skär purjolöken i 1 cm tjocka skivor.
  • Skär fläsket i 1 cm kuber.

  • Bryn kycklingbitarna på hög värme i smöret. Salta och peppra. Lägg över dem i en stor gryta. Jag borde nog brynt mina lite till.
  • Ha i vattnet i stekpannan. Rör runt lite för att få bort kycklingrester och häll allt i grytan.

  • Bryn schalottenlöken, morötterna och champinjonerna i resten av smöret. Häll i grytan. Jag fick inte plats med allt så fick ta i omgångar.
  • Ha i vinet och buljongtärningen. Koka upp.

  • Ha i krossad vitlök, lagerbladen och timjan. Rör runt lite. Sjud i 10 min.

  • Stek fläsket i en stekpanna utan smör. Ha i det i grytan och sjud 5 min till.
  • Ha i purjolöken och sjud 5 min till. Lugn, det är snart klart!
  • Ha i potatismjölet blandat med kallt vatten. Rör runt så att det tjocknar. Smaka av och ha i mer salt och peppar om det behövs.
  • Klart! Servera med kokta potatisar.


Smaklig måltid!
Det här receptet var kul att laga för jag har aldrig styckat en kyckling förut. Akta er för vinångor dock för jag blev lite illamående efter att jag precis haft i vinet. Slutresultatet blev jättegott (kanske för att det inte smakade så mycket vin).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0