Kroatien dag 4: Ta det lugnt och kanske bada

När vi vaknade på tisdagen såg det inte så fint ut.

Himlen var grå och det regnade men det var fortfarande ganska varmt ute. Vi tog inte med oss något paraply så vi blev dyblöta av att gå till restaurangen och äta frukost. Efter maten bestämde vi oss för att hänga lite på hotellrummet och vänta på att solen skulle komma fram. Vi hade tagit med oss två tjocka böcker att läsa på resan. Jag hade The way of kings av Brandon Sanderson. Kan verkligen rekommendera den. Ska köpa nästa bok när den kommer ut i januari. Jakob hade med sig första boken i A game of thrones.

På förmiddagen gick vi och handlade på snabbköpet som fanns på hotellområdet. Köpte bland annat ett paket prsut (kroatisk lufttorkad skinka) med crackers till. Innan dess testade jag på att bada men vi hade inte köpt badskor än så det gjorde för ont. Plus att vattnet var iskallt (20 grader stod det men kan inte vara sant!). På vägen tillbaka till rummet började det regna så vi gick in på hotellrestaurangen. De serverade lunch så vi bestämde oss för att äta där.

Det kostade 60 kuna (exkl dricka) för soppa, sallad, varmrätt och efterrätt. Jag tog fisk och Jakob valde köttet som var kryddade köttfärsbiffar.

Mycket mat för pengarna. Efterrätten var en hel oskalad apelsin och en kniv. Det var lite komiskt för apelsinerna rullade nästan av tallrikarna när hon kom bärandes på dem hehe.

På eftermiddagen klarnade det upp och vi bestämde oss för att gå mot stan och köpa badskor.

Vi hittade en mysig liten vik där bara vi var. Vattnet var kristallklart och man kunde se fiskar simma omkring. Det var fortfarande iskallt så vi doppade oss bara lite och sedan satt vi och solade och läste i våra böcker. Jakob tyckte att det blev för varmt så han gick tillbaka till rummet medan jag stekte lite till.

På eftermiddagen gick vi till stan igen och den här gången tog vi oss lite uppåt. Det var spännande att se hur kroaterna bodde. Säger bara att kroater måste ha starka benmuskler för de har verkligen en massa trappor.

Middagen ikväll hade en jättegod fisk. Grillad mackrill (?) som jag satte ihop med spenat, majonnäs, vitlöksolja och persilja. Så gott! Det på bilden är min andra portion. Min första portion var mixad med all annan mat från buffén och såg inte så aptitlig ut hehe.

Efter maten var vi så trötta av allt gående och "badande" att vi gick tillbaka till rummet och spelade kort samt kollade på tv. Nästa dag skulle vi upp tidigt och åka på utflykt så vi lade oss ganska snart.